ایلنا-12:07:مسوولان محلی جزیره خارگ، طرح NGL خارگ را پس از کارشکنی‌‏های مکرر، به طور کامل متوقف کردند.

مهندس رحیمی واحدی، مجری طرح NGL خارگ، با اعلام این خبر، اظهارداشت: در حالی که قرارداد 5/1میلیارد دلاری طرح NGL خارگ طی پنج ماه گذشته منعقد شده و زمین آن نیز تحویل پیمانکار شده است ؛ اما با شروع کار پیمانکار، بخشدار و اداره محیط زیست کارشکنی‌‏های خود را برای اجرای این پروژه آغاز کردند و پس از مزاحمت‌‏های مکرر، هفته گذشته این طرح را به طور کامل متوقف کردند.
وی، با اعلام این‌‏که ما نمی‌‏دانیم این افراد به دنبال چه هستند، تصریح کرد: محیط زیست وجود چند درخت را که توسط شرکت ملی نفت در آن زمین کاشته شده بود, را بهانه خود برای توقف کار کرد، در حالی که ما قصد انتقال این درخت‌‏ها را به نقطه دیگری داریم.
رحیمی واحدی، تبدیل شمال جزیره خارگ به منطقه گردشگری را از دیگر بهانه‌‏های مقامات محلی خارگ ذکر کرد و افزود: شمال جزیره خارگ به عنوان یک منطقه استراتژیک و با تصویب شرکت ملی نفت برای اجرای طرح NGL پیش‌‏بینی شده است.
وی، از طرح NGL خارگ به عنوان یک پروژه زیست محیطی یاد کرد که از سوزاندن گازهای همراه نفت جلوگیری می‌‏کند و به حل 95 درصدی آلاینده‌‏ها منجر می‌‏شود.
مهندس رحیمی واحدی، به درآمد 800 میلیون دلاری ناشی از اجرای این طرح اشاره و اعلام کرد: طرح NGL خارگ به عنوان طرح برتر برای سازمان ملل انتخاب شده است و اکنون ما در داخل با اقدامات نامناسب محلی و غیرمنطقی مواجه هستیم.
وی، تاکید کرد: پیمانکار هنوز دعاوی خود را مطرح نکرده است ؛ اما برآورد بنده از زیان عدم اجرای آن تاکنون 3 میلیارد تومان است.

 طرح NGL خارگ باعث جلوگیری از سوزاندن حدود 700 میلیون فوت‌‏مکعب گاز همراه نفت‌‏های میادین مناطق خارگ و بهرگان (میادین سروش و نوروز، بهرگانسر، هندیجان، ابوذر، فروزان و درود) بوده و تولید محصولاتی چون گاز سبک، اتان،پروتان، بوتان، پنتان، میعانات گازی به ارزش تقریبی 719 میلیون دلار در سال را به همراه دارد، از سوی دیگر تامین خوراک واحد الفین و متانول، پتروشیمی ، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و غیره را به دنبال خواهد داشت.
گفتنی است، قرارداد این طرح ملی 5 ماه گذشته به ارزش 5/1 میلیارد دلار منعقد شد و مدیرعامل شرکت فلات قاره پیش از این از کارشکنی‌‏های مقامات محلی انتقاده کرده بود و خواستار حل آن شده بود.

کد خبر 100092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =