تقاضای نفت افزایش می یابد

شرکت کنندگان در کنفرانس نفت و گاز که روز گذشته (دوشنبه) در دوبی برگزار شد، پیش بینی کردند که تقاضای نفت در سال های آینده به ویژه از سوی چین به شدت افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا، روزنامه الحیات، چاپ لندن، در گزارشی در باره موضوع های بررسی شده در این کنفرانس افزود: این در حالی است که فریدون فشارکی، رئیس موسسه بین المللی انرژی گفت که بالا بودن قیمت نفت در سال های گذشته بر تقاضای جهانی آن تاثیری نداشته است.
وی پیش بینی کرد که تقاضای روزانه نفت ۸۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.
فشارکی با اشاره به این که قیمت کنونی نفت به قدری بالا نیست که بر تقاضای نفت آمریکا تاثیر بگذارد، پیش بینی کرد قیمت هر بشکه نفت زمانی می تواند بر تقاضای آمریکا موثر باشد که به ۸۰ دلار تا ۱۰۰دلار برسد.
وی در همین حال گفت که احتمال دارد اعضای اوپک در سال های آینده تولید خود را کاهش دهند و تولید کشورهای غیر عضو اوپک در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تنها ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز باشد. فشارکی همچنین احتمال داد که ظرفیت تولیدی اعضای اوپک به دلیل موانع قانونی، سیاسی و اداری به طور طبیعی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.
به عقیده وی٬ جهان به سمت منابع جدید انرژی مانند سوخت هسته ای و بیوفیول (سوخت هایی که منشأ زیستی دارند) روی خواهد آورد، اگر چه نوع دوم با اعتراض های فراوانی روبه رو است، زیرا به عقیده منتقدان آن، نمی توان غذا را به انرژی و سوخت تبدیل کرد.
فشارکی پیش بینی کرد که  برخی از پالایشگاه های موجود در نقاط مختلف جهان با توسعه همراه باشند، از جمله این که چین اعلام کرده در صدد است تولید نفت خود را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز برساند.
افزون بر این، هند نیز از افزایش ظرفیت تولید خود در فاصله سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ با میانگین یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خبر داده است.
وی افزود: این در حالی است که ساخت پالایشگاه های جدید با مشکلاتی مانند افزایش هزینه راه اندازی و افزایش قیمت مواد مورد نیاز ساخت آن روبه رو است.
معاون بازاریابی شرکت آرامکو عربستان نیز اعلام کرد که از ساخت انبارها و مخازن سوخت در چین و آمریکا منصرف شده است، زیرا این اقدام را از نظر اقصادی سودآور نمی داند.
از سوی دیگر، شیخ احمد بن سعید آل مکتوم، رئیس هواپیمایی امارات٬ کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت را به انجام اقدام های سریع برای مقابله با تقاضای بالای انرژی فراخواند و پیش بینی کرد تقاضای انرژی در سال های آینده با افزایش روبه رو خواهد بود.
وی با تاکید بر این که مقابله با تقاضا فقط مسئولیت دولت ها نیست، گفت که مشارکت شرکت های بین المللی و ملی برای توسعه ظرفیت تولید درچارچوب   پروژه های مختلف و نه چندان بزرگ به عنوان مسئله ای ضروری مطرح است.
همچنین کارشناسان شرکت کننده در این کنفرانس اعلام کردند که تامین امنیت انرژی فقط به عهده کشورهای صادرکننده نیست بلکه کشورهای مصرف کننده نیز در این زمینه مسئول هستند.
کد خبر 102237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =