تعویق پروژه بزرگ پالایشگاهی در کره جنوبی به دلیل افزایش هزینه ها

شرکت پالایشگر «اس - اویل» کره جنوبی به دلیل افزایش هزینه‌ها و کمبود پیمانکار، اجرای یک پروژه ۴ میلیارد دلاری احداث پالایشگاه را برای مدت نامعلومی به تعویق انداخت.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری رویترز از سئول، اس – اویل که سومین پالایشگر بزرگ کره جنوبی است و یک سوم سهام آن را شرکت «سعودی آرامکو» عربستان در اختیار دارد، آوریل گذشته برنامه‌ای برای احداث یک پالایشگاه پیشرفته با ظرفیت روزانه ۴۸۰ بشکه در روز تا سال ۲۰۱۰ اعلام کرده بود.

این پروژه یکی از چند پروژه در جهان است که برای مقابله با کمبود ظرفیت پالایشگاهی طراحی شده‌اند.
این در حالی است که با افزایش حدود سه برابری هزینه‌های احداث پالایشگاه‌ها، برخی از پروژه‌ها تا کنون لغو شده یا با خطر لغو شدن رو به رو هستند.

در همین حال، برخی تحلیلگران می‌گویند شتاب موجود برای احداث پالایشگاه‌های جدید، خطر مخدوش شدن سودآوری در پایان دهه جاری را به همراه دارد.

لی دانگ هون، سخنگوی شرکت اس – اویل کره جنوبی گفت: بازار کنونی احداث پالایشگاه دچار فعالیتی بیش از حد است و ما نمی‌توانیم احداث پالایشگاه را آغاز کنیم و این مسئله موجب تاخیر در اجرای پروژه می‌شود.
شرکت کره‌ای قادر به اعلام زمان آغاز اجرای این پروژه نیست و تاکید می‌کند این پروژه به تعویق افتاده اما لغو نشده است.

اما تحلیلگران می‌گویند این شرکت ناچار است سال‌ها انتظار بکشد تا شاهد کاهش هزینه‌ها باشد.
بر اساس گزارش شانا به نقل از رویترز، فریدون فشارکی، رئیس شرکت مشاوره‌ای «فکتس گلوبال انرژی» گفت: حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه از ظرفیت روزانه پالایشی طراحی شده برای آسیا و خاورمیانه ممکن است به دلیل افزایش هزینه‌ها عملی نشود.
وی پروژه شرکت کره‌ای اس – اویل را نیز در فهرست پروژه‌های لغو شده قرارداده است.

پیش از این کویت هزینه پروژه احداث پروژه پالایشگاهی با ظرفیت ۶۱۵ هزار بشکه در روز را بار دیگر به مناقصه گذاشت. این اقدام پس از آن انجام شد که هزینه این پروژه دو برابر شد و به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسید.

هوانگ کیو – وون، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری تونگ یانگ گفت: شرکت اس – اویل در صورتی که بخواهد پروژه پالایشگاهی را در این زمان اجرا کند، باید میلیاردها دلار بیشتر هزینه کند.
وی افزود: این شرکت احتمالا پروژه مزبور را لغو نمی‌کند، اما ازدحام فعالیت‌ها در این بازار ممکن است دست کم سه سال به طول انجامد.

پروژه سه میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلاری شرکت کره‌ای شامل احداث دو واحد تقطیر نفت خام (سی.دی.یو) با ظرفیت مجموع ۴۸۰ هزار بشکه در روز و یک واحد هیدرو کراکر با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه در روز و یک واحد کراکر «آر.اف.سی.سی» با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه در روز بود.
این پروژه در صورت اجرا ظرفیت پالایشی شرکت اس- اویل را به میزان ۸۳ درصد افزایش می‌دهد و آن را به دومین پالایشگر بزرگ کره جنوبی تبدیل می‌کند.

سعودی آرامکو عربستان که ۳۵ درصد سهام اس – اویل را در اختیار دارد، به منظور تضمین بازار برای نفت خام خود در زمینه احداث پالایشگاه‌ها در آسیا سرمایه‌گذاری کرده است.

کد خبر 106940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =