پروژه همکاری گازی ایران و ترکیه از نظر اقتصادی و سیاسی معنادار است

نشریه بررسی اقتصادی خاورمیانه (میس) به نقل از یک کارشناس مسائل انرژی نوشت: یادداشت تفاهم همکاری گازی ایران و ترکیه از دو جنبه اقتصادی و سیاسی توجیه پذیر است.

به گزارش شانا به نقل از شماره 30 ژوییه (9 مرداد) نشریه «میس»، فریدون فشارکی، رئیس موسسه «فکتس گلوبال انرژی»، تاکید کرد: بازار ترکیه برای فروش گاز ایران بسیار مناسب است، زیرا بازار ترکیه با قیمت های اروپایی ارتباط دارد.

وی افزود: ایران در گذشته برای فروش گاز در مرز ترکیه حدود 7 دلار برای هر یک میلیون «بی.تی.یو» دریافت کرده که این قیمت نسبت به ارقام اعلام شده در مورد قیمت گاز در پروژه پیشنهادی خط لوله گاز ایران – پاکستان – هند بالاتر است .
این کارشناس انرژی افزود: شگفتی آور نیست که ایران نسبت به فروش گاز به ترکیه تمایل زیادی دارد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: در همین حال جنبه سیاسی مهم این توافقنامه همکاری گازی ایران و ترکیه این است که اثبات می کند ایران با وجود فشارهای آمریکا و تحریم ها قادر به امضای قرارداد و توافق های جدید است.

نشریه میس افزود: یادداشت تفاهم ایران و ترکیه در زمینه احداث یک خط لوله گاز با سهم مساوی 50 – 50 میان دو کشور است که ظرفیت انتقال سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز ایران و ترکمنستان به ترکیه را خواهد داشت.

طبق این یادداشت تفاهم همچنین شرکت نفت ترکیه (تی.پی.آ.او) فازهای 22 تا 24 پروژه میدان گازی پارس جنوبی را توسعه خواهد داد.

فشارکی یادآور شد: خط لوله ای که ایران از طریق آن گاز به ترکیه صادر می کند، ظرفیت محدودی دارد و تعهد ایران در زمینه صادرات گاز به ترکیه 10 میلیارد متر مکعب در سال، اما حجم واقعی تحویل گاز کمتر است و در سال 2006 در حدود 6 میلیارد متر مکعب بود.

این در حالی است که خط لوله ایران – ترکیه ظرفیت حداکثر انتقال سالانه 13 تا 14 میلیارد متر مکعب گاز را دارد که در نتیجه ایران از طریق این خط لوله تنها می تواند حدود 3 تا 4 میلیارد گاز با هدف صادرات به بازارهای اروپایی فراتر از تعهد به ترکیه منتقل کند.

فشارکی افزود: در صورتی که ایران خواستار صادرات مقادیر بیشتری گاز باشد، باید خط لوله جدیدی به طول یک هزار و 800 کیلومتر احداث کند.

وی گفت: با توجه به سابقه توسعه پارس جنوبی و پیچیدگی های آن، این پروژه (پروژه مشترک ایران و ترکیه) پروژه سریعی نخواهد بود و اجرای آن زمان می برد.

کد خبر 110968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =