افزایش هزینه اجرای پروژه ها بر افزایش ظرفیت پالایش و تبدیل گاز به مایع (جی تی ال) در خاورمیانه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

به گزارش شانا به نقل از نشریه بررسی اقتصادی خاورمیانه (میس)، رئیس موسسه فکتس گلوبال انرژی و مشاور ارشد این موسسه با ارائه تحقیقی اعلام کردند که انتظار می رود برنامه های افزایش ظرفیت پالایش و جی تی ال در خاورمیانه در پنج سال آینده، حدود 2 میلیون بشکه در روز و برنامه افزایش ظرفیت پالایش در آسیا در پنج سال آینده 800 هزار بشکه در روز کمتر از برنامه های پیش بینی شده باشد.
فریدون فشارکی و ویجای موخرجی در کنفرانسی که رویترز اوایل ماه جولای در سنگاپور برگزار کرد، گفتند که انتظار می رود ظرفیت پالایش خاورمیانه در سال های 2007 تا 2012 حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که این میزان پیش از این 3 میلیون و 700 هزار بشکه در روز پیش بینی شده بود.
بنا به این گزارش همچنین انتظار می رود ظرفیت پالایش آسیا در دوره یاد شده حدود 5 میلیون 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد، در حالی که بر اساس پیش بینی قبلی این میزان 6 میلیون بشکه در روز برآورد شده بود.

تهیه کنندگان تحقیق همچنین اعلام کردند که هزینه های مهندسی و ساخت در زمینه پالایش، جی تی ال، ال ان جی و پروژه های بالادستی در یکی دو سال گذشته به میزان عمده ای افزایش یافته و اجرای پروژه های بزرگ و کوچک را تحلیل برده است.
نویسندگان اعلام کردند که یافتن پیمانکار به گونه ای فزاینده دشوار می شود، زیرا آنان در گیر پروژه های در دست انجام هستند.
فشارکی و موخرجی اعلام کردند که برای احداث پالایشگاه الزور کویت هزینه ای معادل 12 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است، اما منابع  بخش خصوصی هزینه واقعی این پروژه را بیش از 17 میلیارد دلار برآورد می کنند.
همچنین برآورد هزینه پالایشگاه ینبع عربستان سعودی به بیش از 10 میلیارد دلار افزایش یافته است. 
در این تحقیق آمده است که انتظار می رود به دلیل افزایش هزینه پروژه ها، بسیاری از آنان در سراسر جهان با تاخیر یا تعطیلی همراه باشند. 
همچنین پیش بینی می شود لغو پروژه ها گسترش ظرفیت پالایش جهان را تا سال 2012 به میزان یک پنحم کاهش دهد.
تحقیق ارائه شده نتیجه می گیرد که افزایش هزینه ها راه را برای سرمایه گذاری در زمینه سوخت های جایگزین مانند سوخت های گیاهی و انرژی های تجدید پذیر هموار خواهد کرد. 

کد خبر 110997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =