افزایش ظرفیت پالایشگاهی و همچنین سهمیه بندی بنزین در کشور باعث کاهش چشمگیر وابستگی ایران به واردات بنزین خواهد شد.

مجله بین‌المللی نفت و گاز ضمن انتشار مصاحبه‌ای با فریدون فشارکی، رئیس و مدیرعامل ایرانی موسسه «فکتس گلوبال انرژی» نوشت: بحران بنزین در ایران تا سال 2012 پایان می‌پذیرد.

فشارکی در این مصاحبه پیش‌بینی کرد، افزایش ظرفیت پالایشگاهی ایران تا 705 هزار بشکه در روز بین سال‌های 2008 تا 2012 میلادی باعث کاهش چشمگیر وابستگی ایران به واردات بنزین خواهد شد.

به گفته فریدون فشارکی، تقاضای بنزین در ایران با نرخ سالانه 11 تا 12 درصد به‌طور فزاینده‌ای در حال رشد بود تا این‌که در ماه مه سال جاری، دولت ایران قیمت این فرآورده‌ را 25 درصد افزایش داد و سپس در اواخر ماه ژوئن آن را سهمیه‌بندی کرد. اکنون نیز دولت ایران درحال بررسی نرخ فروش آزاد بنزین تا ماه سپتامبر است.

رئیس موسسه «فکتس گلوبال انرژی» معتقد است با اقدامات ضربتی دولت در ماه مه و ژوئن، قاچاق روزانه 40 هزار بشکه بنزین به کشورهای همسایه متوقف شد. وی همچنین پیش‌بینی کرد، ظرفیت تقطیر نفت‌خام تا سال 2012 در پالایشگاه‌های مختلف ایران، افزایش چشمگیری داشته‌ باشد.

به‌طوری که در این سال پالایشگاه اراک رشد پالایش روزانه 80 هزار بشکه، بندرعباس در مجموع 420 هزار بشکه، اصفهان 120 هزار بشکه، تبریز 50 هزار بشکه، لاوان 21 هزار بشکه و شیراز 14 هزار بشکه نفت‌خام به بنزین و فرآورده‌های سوختی را شاهد خواهند بود. 

فشارکی، فرآیند افزایش حجم تولید بنزین را تحت‌تاثیر افزایش مراحل تصفیه کاتالیتیک، بازسازی کاتالیتیک و ایزومرسازی پنتان – هگزان در چرخه کاری این پالایشگاه‌ها ذکر کرد. 

امور بالادستی

رئیس موسسه «فکتس گلوبال انرژی» تاخیرها و افزایش هزینه‌های پیش‌آمده در پروژه‌های توسعه میدان‌های بزرگ نفت ایران را ناشی از کم‌کاری طرف‌های خارجی در قراردادهای بیع‌ متقابل و ناکارآمدی پاره‌ای از قوانین دانست.

فشارکی در ادامه اظهار امیدواری کرد که باوجود نواقص و مشکلات در توسعه میدان‌های نفتی، حجم تولید نفت‌خام و میعانات تا سال 2012 به 7/4 میلیون بشکه در روز برسد که بخش اعظم آن به پارس‌جنوبی مربوط خواهد بود.

فشارکی در ادامه با اشاره به افزایش مصرف داخلی گاز در زمینه‌های تزریق به میدان‌ها، پروژه‌های پتروشیمی بر پایه گاز و گازطبیعی جانشین بنزین در خودروها، سقف صادرات گاز ایران را سالانه 20 تا 30 میلیون تن تخمین زد.

کد خبر 112541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =