ایران سالانه سه میلیارد متر مکعب گاز به سوریه صادر می کند

توافقنامه همکاری در زمینه نفت و گاز میان سرپرست وزارت نفت ایران و وزیر نفت سوریه در تهران امضاء شد.

به گزارش شانا، صادرات سالیانه 2 تا 3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به سوریه از طریق خاک ترکیه تا سال 2009 میلادی ، احداث پالایشگاه نفت به ظرفیت 140 هزار بشکه در روز در سوریه با همکاری مشترک ایران ، ونزوئلا و سوریه وهمچنین مشارکت ایران در اجرای طرح کارت هوشمند سوخت در سوریه و افزایش مشارکت ایران در طرح های نفت و گاز و خدمات فنی و مهندسی در این کشور از مهمترین مفاد توافقنامه همکاری میان وزارتخانه های نفت ایران و سوریه است .
سرپرست وزارت نفت، در این مراسم، با بیان اینکه سوریه مذاکرات مقدماتی را برای عبور گاز ایران از ترکیه به این کشور انجام داده است، گفت: با امضای این توافقنامه ، گروههای کارشناسی کار خود را برای بررسی هزینه عبور و دیگر مسائل آغاز می کنند. 
غلامحسین نوذری، افزود: علاوه بر این، ایران ازگذشته مذاکراتی را با ترکیه برای انتقال گاز از خاک این کشور به سمت اروپا داشته است.
سرپرست وزارت نفت، در ادامه با اشاره به موفقیت ایران در اجرای طرح کارت هوشمند سوخت و علاقه برخی کشورها که برای سوخت خود یارانه پرداخت می کنند به اجرای این طرح، گفت : با آگاهی طرف سوری از صرفه جویی 30 درصدی ایران در مصرف بنزین و کاهش مصرف بنزین از 85 میلیون لیتر پیش بینی شده ، به 60 میلیون لیتر در روز در ایران و بازدید از صنایع مخابراتی و الکترونیکی شیراز و مرکز کنترل طرح کارت هوشمند سوخت در تهران ، وزیر نفت سوریه خواستار مشارکت ایران در اجرای طرح کارت هوشمند سوخت در این کشور شده است .
نوذری در ادامه، با بیان اینکه برخی طرح های پالایش گاز هنوز در کشور به بهره برداری نرسیده است، گفت : با توجه به افزایش قابل توجه مصرف گاز در فصل زمستان در کشور ، قرار داد های صادرات گاز ایران به کشورهای مختلف از جمله سوریه تا در مدار قرارگرفتن پالایشگاههای جدید، 9 ماهه منعقد می شود .
سرپرست وزارت نفت ایران همچنین با اشاره به روابط مستحکم و دوستانه سیاسی و اقتصادی ایران و سوریه، گفت : همکاری های ایران و سوریه در بخش نفت و گاز متناسب با این روابط نیست و توافقنامه امروز گام مثبت و مهمی در توسعه روابط دو کشور در این بخش است .

کد خبر 115816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =