فاز نخست توسعه میدان نفتی منصورآباد افتتاح رسمی شد

فاز نخست توسعه میدان نفتی منصورآباد در استان خوزستان روز دوشنبه (21 آبان) افتتاح رسمی شد.

به گزارش شانا، در این مراسم  سید جعفر حجازی استاندار خوزستان، فرماندار بهبهان و جمعی از مدیران عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، همچنین مدیران اجرایی و محلی استان خوزستان حضور داشتند.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این مراسم گفت: راه اندازی این میدان بر اساس طرح ابتکاری متخصصان و کارشناسان صنعت نفت کشور، برگ دیگری بر توانمندی های فنی و تخصصی بخش های مهندسی این شرکت افزود.

 

مهندس سیف الله جشن ساز افزود: طبق پیش بینی های قبلی، بهره برداری از میدان منصورآباد تا 2 سال آینده امکان پذیر نبود، اما با اجرای یک طرح ابتکاری، تاسیسات لازم برای تولید زودهنگام از این میدان در مدت زمان کوتاه ایجاد شد.

 

وی اظهارداشت: این تاسیسات شامل خطوط لوله سه حلقه چاه، چند راهه ورودی، تفکیک گر، دو دستگاه تلمبه برقی و خط و تجهیزات انتقال انرژی برق است.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: با بهره برداری از این میدان که نفت درجای آن در دو مخزن آسماری و بنگستان حدود 3 میلیارد و 700 میلیون بشکه برآورده شده است، در فاز نخست، روزانه 6 هزار بشکه نفت به تولید مناطق نفت خیز جنوب افزوده می شود.

 

وی افزود: در کنار این اقدام ها، مطالعه و احداث تاسیسات لازم برای تولید نفت تا سقف 30 هزار بشکه در روز و جمع آوری گازهای همراه با اعتباری افزون بر 243 میلیارد ریال به وسیله مشاوران داخلی آغاز شده است که تا پایان سال 1388 تحقق خواهد یافت.

 

مهندس جشن ساز یادآوری کرد: با توجه به عملیاتی شدن نخستین حلقه چاه در میدان منصورآباد با دبی 2 هزار بشکه در روز، از اردیبهشت ماه گذشته با به کارگیری و استفاده از امکانات سیار برای آزمایش چاه، در این مدت از سوختن نزدیک به 200 هزار بشکه نفت جلوگیری و به خطوط لوله جریانی تزریق شد.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب همچنین در باره بهره برداری از یک حلقه چاه در میدان نفتی خویز در نزدیکی میدان منصورآباد گفت: هم اکنون روزانه 3 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می شود.

 

وی با قدردانی از حمایت های مسئولان شرکت ملی نفت ایران گفت: از سال گذشته تا کنون توسعه چهار میدان نفتی شامل پرنج با تولید روزانه 5 هزار بشکه، منصورآباد 6 هزار بشکه، چهاربیشه 3 هزار بشکه و پلنگان یک هزار بشکه (در مجموع 15 هزار بشکه در روز) در مناطق نفت خیز جنوب محقق شد که علاوه بر افزایش توان تولید، با توجه به برنامه توسعه این میدان ها موضوعی بسیار با اهمیت است.

 

میدان های نفتی منصورآباد و خویز در 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان بهبهان و در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران قرار دارند. 

کد خبر 118653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =