فارس-12:07: قائم مقام وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌های تعداد کمی از کشورهای سلطه‌جو در سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران تاثیری نداشته است، گفت: در دو سال اخیر 5/2 میلیارد دلار و تاکنون 5 میلیارد دلار سرمایه در بخش پتروشیمی جذب شده است.

علی کردان قائم مقام وزیر نفت در حاشیه هفتمین اجلاس حوزه انرژی با عنوان امنیت انرژی در ترکیه و منطقه با تاکید بر اینکه تحریم‌های تعداد کمی از کشورهای سلطه‌جو در سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران تاثیری نداشته است گفت: تولید مواد پتروشیمی، امسال به بیش از 40 تن رسیده است که تا پایان برنامه چهارم به 58 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر 5/2 میلیارد دلار و تاکنون 5 میلیارد دلار سرمایه در این بخش جذب شده است افزود: در دو سال گذشته 38 میلیارد دلار سرمایه در قالب قراردادهای خارجی در بخش نفت و گاز جذب شده است که بالاترین میزان در مقایسه با سالهای گذشته بوده است.

قائم مقام وزیر نفت سرمایه‌گذاری در میدان پارس جنوبی را 13 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: مطالعات علمی متخصصان توانمند داخلی منجر به کشف میدان عظیم نفتی با ذخیره 6/1 میلیارد بشکه شده است که چشم‌انداز صنعت نفت ایران را روشن‌تر می‌کند.

کردان با اشاره به موقعیت و پتانسیل‌های فراوان برای سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی در پروژه‌های پایین و بالا دستی، خشکی و دریایی، اکتشافی، حفاری، شیرین‌سازی و فرآورش گاز در عسلویه، CNG، LNG و پتروشیمی تصریح کرد: صلح و ثبات پیش درآمد امنیت عرضه انرژی در جان می‌باشد و تنها در این شرایط نیاز مصرف‌کنندگان برطرف و تولید و بهره‌برداری مناسب امکان‌پذیر می‌باشد.

وی همچنین در اجلاس دو روزه انرژی که با حضور مقامات برجسته حوزه انرژی چند کشور و بخشهای مختلف سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز برگزار شد، در سخنان افتتاحیه همکاری‌های بین المللی را مسیری دوطرفه ذکر کرد که در محیطی بدون تنش توسعه می‌یابد و افزود: سهم نفت از مصرف جهانی انرژی حدود 40 درصد می‌باشد و گاز طبیعی نیز سوخت انتخابی اغلب کشورهاست لذا امنیت همه‌جانبه در عرضه، تقاضا، دسترسی به منابع سرمایه‌گذاری، دسترسی به و همچنین اطلاعات حوزه نفت و گاز اجتناب ناپذیر می‌باشد.

قائم مقام وزیر نفت با تشریح وضعیت درخشان صنعت نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران و برنامه‌های کشورمان در گسترش و توسعه این بخش از انرژی تصریح کرد: منابع گاز طبیعی ایران قادر است تا بخش عظیمی از نیاز بازار آسیا و اروپا را تامین نماید و ایران آمادگی دارد گاز طبیعی خود را به کشورهای بحرین، کویت و امارات نیز صادر نماید.

کردان انتقال انرژی دریای خزر به خلیج فارس و گسترش خطوط لوله گاز از مرزهای غربی و شرقی را از سیاست‌های اصولی صنعت گاز ایران برشمرد و بر اهمیت مشارکت و همکاری سایر کشورها در اجرای این سیاست تاکید کرد.

قائم مقام وزیر نفت با اشاره به قوانین مناسب و ساده مناطق آزاد به ویژه منطقه اقتصادی پارس جنوبی افزود: این امکانات موقعیت و فرصت مناسبی را برای سرمایه‌گذاری خارجی به وجود آورده است و برنامه‌های اساسی برای خصوصی‌سازی صنعت هیدروکربن آغاز شده است.

کردان مشترکات فراوان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را زمینه‌ساز گسترش مناسبات بخش انرژی دو کشور توصیف کرد و گفت: دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند با بهره‌گیری از موقعیت مناسب طرفین در سرمایه‌گذاری و یا توسعه پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی یکدیگر و یا کشور ثالث مشارکت نمایند.

 

کد خبر 119108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =