موسسه مشاوره انرژی فکتس اعلام کرد که به دنبال قطع جریان گاز ایران، ترکیه رکورد جدیدی را در قیمت خرید ال.ان.جی از بازارهای تک محموله در یک ماه گذشته برجای گذاشت.

به گزارش شانا، خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گزارش داد:  موسسه مشاوره «گلوبال فکتس انرژی» به نقل از سیامک ادیبی، تحلیگر این موسسه نوشت: ترکیه بین 17 تا 18 دلار به ازاء هر میلیون بی.تی.یو (واحد حرارتی بریتانیا) برای خرید فوری گازمایع شده (ال.ان.جی) در ماه جاری میلادی پرداخت کرده است.

این در حالی است که این قیمت بیش از دو برابر شاخص قیمت ال.ان.جی در بازار مبادلات گاز «هنری هاب» آمریکا است.

ادیبی ادامه می دهد: اگر جریان گاز ایران به سطح گذشته بازنگردد، ترکیه با کمبود جدی گاز روبرو خواهد شد.

بنابر این گزارش، اعمال تحریم های آمریکا ضد ایران و کمبود تکنولوژی و سرمایه توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی این کشور را با تاخیر روبرو کرده است.

گفتنی است صادرات گاز ایران به ترکیه به سطح 140 تا 180 میلیون فوت مکعب در روز کاهش یافته است. این در حالی است که به دنبال کاهش بی سابقه دمای هوا و افزایش تقاضای داخلی، جریان گاز ایران به ترکیه در هفته اول ماه ژانویه سال 2008 برای چندین روز قطع بود.

بنابر قراردادی که بین ایران و ترکیه منعقد شده است، ترکیه روزانه 970 میلیون فوت مکعب گاز از ایران باید وارد کند.

شرکت دولتی خطوط لوله بوتاش که مسئولیت تامین و انتقال گاز ترکیه را برعهده دارد، نیز اعلام کرد: ایران که صادرات گاز را از سال 2001 میلادی به ترکیه آغاز کرده است، تنها 595 میلیون فوت مکعب در روز در سال گذشته گاز به ترکیه صادر کرده است.

افزایش مصرف داخلی در ترکیه

بنابر آنچه که در وب سایت شرکت بوتاش آمده است، مصرف داخلی گاز ترکیه در سال 2007 با 15 درصد افزایش به 35 میلیارد فوت مکعب یا سه میلیارد و 400 میلیون فوت مکعب در روز رسیده است.

ادیبی همچنین در گفت و گویی تلفنی به بلومبرگ گفت: با توجه به گرمتر شدن آب و هوای در چند روز گذشته، ایران صادرات گاز خود را به سطح 71 میلیون فوت مکعب در روز رسانده است.

موسسه «گلوبال فکتس انرژی» در سال 1983 میلادی توسط دکتر فریدون فشارکی در آمریکا تاسیس شد.
این موسسه از جمله موسسه های مشاوره انرژی است که در بخش نفت و گاز منطقه آسیاپاسفیک و خاورمیانه و آسیای میانه فعال است و در شهرهای بزرگ دنیا از جمله پکن، لندن و سنگاپور دفتر دارد.

کد خبر 127463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =