امکان بهره برداری از طرح پزشکی از راه دور در همه مناطق نفتی کشور

کلیه مناطق عملیاتی صنعت نفت با همکاری واحدهای ذیربط این صنعت در سال جاری از خدمات طرح پزشکی از راه دور بهره مند می شوند.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، بر اساس گزارش عملکرد منتشر شده این سازمان در سال گذشته، افزایش کیفیت و توسعه خدمات بهداشتی و درمانی بویژه در مناطق عملیاتی، توجه خاص به خدمات پزشکی خانواده، خرید و بهره گیری از دستگاه ها و تجهیزات پزشکی در مناطق مختلف کشور، استقرار سیستم های مدیریت کیفیت و مکانیزاسیون، کیفی نمودن نیروی انسانی از طریق جذب نیروی متخصص و آموزش نیروها از مهمترین برنامه های این سازمان در سال گذشته بوده است.

همچنین کاهش هزینه مصرف دارو، توجه ویژه به جایگاه بهداشت، ایمنی و محیط کار، در سیستم بهداشت و درمان صنعت نفت، بهبود شاخص های کارایی و اثر بخشی از قبیل کاهش نرخ بستری و جراحی، تقویت ناوگان آمبولانس و اورژانس، غربالگری ریسک فاکتورهای قلبی و عروقی، استانداردسازی مراکز درمانی از طریق برنامه ریزی و اخذ مجوزهای لازم جهت احداث مراکز درمانی از دیگر اقدامات این سازمان در سال 86 بود.

بر اساس گزارش عملکرد این سازمان در سال گذشته طرح پزشکی از راه دور در مناطقی که امکان استقرار تیم پزشکی میسر نبود از جمله در دو منطقه اراک و بوشهر به مرحله بهره برداری رسید.

با توجه به رویکرد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نسبت به ارائه خدمات بهداشتی و طب صنعتی در مراکز عملیاتی و صنعتی این سازمان توانست در سال گذشته 86 درصد کارکنان صنعت نفت را تحت معاینات طب صنعتی قرار دهد که نسبت به سال گذشته افزایش 14 درصدی را در پوشش خدمات رسانی طب صنعتی نشان می دهد.

علاوه بر معاینات دوره ای کارکنان، سه نوع معاینه دیگر شامل، معاینات ویژه شغلی، معاینات بازگشت از سفرهای خارج و معاینات اختصاصی کارکنان در دستور کار طب صنعتی و بهداشت سازمان قرار گرفت.

تدوین ساختار نظامنامه سلامت، ایمنی و محیط زیست یکی از اقدامات مهم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال گذشته بود که طی توافق نامه ای که بین این سازمان و وزارت نفت صورت گرفت مقوله بهداشت از بخش اچ.اس.یی وزارت نفت به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت واگذار شد.

بر اساس این گزارش سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در زمینه ارائه خدمات بهتر به کارکنان و خانواده های آنان با اجرای طرح پزشک خانواده، توانست نزدیک به 300 هزار نفر از جمعیت خانواده های صنعت نفت را تحت برنامه پزشکی خانواده قرار دهد و این طرح تا کنون منجر به شناسایی دیابت در 2 درصد موارد، پر فشاری خون در سه درصد موارد، و درجاتی از بیماری های قلبی و عروقی در یک و نیم درصد موارد شد. 

همچنین این سازمان با اصلاح روش بازپرداخت هزینه های درمان غیر مستقیم کارکنان صنعت نفت که به مراکز درمانی غیر شرکتی مراجعه می کنند، توانست روش بازپرداخت این هزینه ها را در سال 86 روزآمد و مکانیزه کند.

در سال گذشته سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، توانست با هدف توسعه سیستم های رایانه ای و اطلاعات مدیریت، بستر مناسب ارتباطی را از طریق خطوط پر سرعت فیبر نوری در سه سطح مراکز بهداشتی و درمانی بیست گانه و ستاد سازمان بهداست و درمان صنعت نفت فراهم کند.

در حال حاضر 10 استان کشور از طریق خطوط فیبر نوری با ستاد سازمان در ارتباط هستند.

بر اساس گزارش عملکرد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت یکی از برنامه های میان مدت این سازمان جهت افزایش کیفیت و استفاده بهینه از منابع موجود، وضع استانداردهای مربوط به مراکز درمانی، نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی است. در این راستا این سازمان به بازنگری سطوح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطابق با استانداردهای وزارت بهداشت پرداخت و قوانین احداث مراکز درمانی صنعت نفت و پروژه های عمرانی در پنج سطح مراکز پزشک یاری، مراکز طب صنعتی بهداشت و خانواده، پلی کلینیک ها، بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی تدوین گردید.

یکی از برنامه های جدید سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، برای سال جاری تدوین استانداردهای نیروی انسانی و تجهیزات پزشکی است.

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت همچنین با هدف استاندارد سازی، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداشت و استفاده از منابع موجود، ساخت 9 بیمارستان و 2 دی کلینیک در مناطق عملیاتی و هچنین توسعه بیمارستان 64 تختخوابی توحید منطقه جم، را در دستور کار خود برای سال 87 قرار داد.

پیشنهاد اصلاح ساختار و تشکیلات مراکز بهداشتی و درمانی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر, عسلویه و دیگر مناطق عملیاتی یکی از اولویت های پیشنهادی این سازمان به معاونت منابع انسانی وزارت نفت بود که با همکاری این نهاد، سازمان مرکز طب صنعتی و بهداشت منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر تشکیل شد و تشکیل این سازمان در دیگر مناطق ویژه اقتصادی برای سال جدید تحت بررسی قرار دارد.

در زمینه امور سازمانی، در سال 86 سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت موفق شد مشکل ارتقای کارکنان مشاغل پیراپزشکی را با افزودن میانگین دو پایه به سمت های آنان حل کند همچنین مشکل درج مشخصات شاغلان این سازمان در سیستم جامع پرسنلی نفت بررسی و اصلاح شد.

همچنین در بحث امور آموزش و پژوهش در سطح سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت این سازمان توانست افزایش 24 درصدی آموزش دوره های تخصصی و عمومی برای کارمندان سازمان خود را داشته باشد، که در سال جاری این آموزش ها به صورت الکترونیکی ارائه می شوند. 

نرم افزارهای اتوماسیون اداری، جمعیت تحت پوشش متمرکز، طرح جامع بیمارستانی بدون کاغذ و طب صنعتی، بیمه گری و اسناد پزشکی، نرم افزار جامع درمانگاهی و پزشکی خانواده، راه اندازی پایگاه الکترونیکی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، استقرار سیستم های مدیریت کیفیت بویژه سری ایزو در مراکز درمانی صنعت نفت از مهمترین سیستم های اصلی و پشتیبانی بودند که در سال گذشته در سازمان بهداری و بهداشت صنعت نفت راه اندازی شدند.

خریداری و تجهیز 32 دستگاه آمبولانس و پیگیری خرید 300 دستگاه آمبولانس فولکس، خرید 26 دستگاه خودرو سواری، کاهش تعداد خودروهای استیجاری، تجهیز ناوگان اعزام آمبولانس و پزشکیار برای مسابقات ورزشی، خرید بیمارستان نیمه کاره شهرداری تهران، تعویض و جابه جایی مکانی مراکز بهداشتی و درمانی قدس و فجر با شرکت پخش فرآورده های نفتی و شهرداری، بررسی و اصلاح مشخصات شاغلان سازمان در سیستم جامع پرسنلی نفت و به روزرسانی اطلاعات در سیستم جامع پرسنلی نفت از اقدام های سازمان بهداشت و درمان در بخش امور اداری، عمومی و تخصصی این سازمان در سال گذشته بود.

بر اساس آمار منتشر شده سال گذشته سازمان بهداری و بهداشت صنعت نفت نزدیک به 5 میلیون نفر مراجعه کنندگان به این سازمان به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند. همچنین این آمار افزایش مراجعه بیماران برای درمان غیر مستقیم، به مراکز درمانی این سازمان را نشان می دهد که حدود 3 برابر این تعداد ناشی از استخدام جدید و مراجعه های بازنشستگان به این مراکز بوده است.

این آمار نیز کاهش 23 درصدی عمل های جراحی صورت گرفته در بیمارستان های خارج از سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نشان می دهد؛ در حالی که تعداد عمل های جراحی در بیمارستان های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در سال 86  نسبت به سال قبل ثابت مانده است.

همچنین طبق این آمار کمتر از یک درصد بستری شدگان در بیمارستان های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت فوت شدند که این افراد بیشتر در سنین بالا و یا افراد تحت تکفل بلافصل (پدر و مادر) بوده اند، که این تعداد در مقایسه با آمار کشوری در حد مناسبی قرار داد.

در زمینه تعداد روزهای بستری بیماران در بیمارستان های صنعت نفت در سال گذشته به طور متوسط هر بیمار 54/4 روز را در استراحت پزشکی می گذراند که این میزان نسبت به سال 85 کاهش نشان می دهد.

کد خبر 129583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =