اجرای دو طرح اضطراری افزایش تولید گاز زمستانی تا آبان امسال

مهندس علیرضا ضیغمی از اجرا و تکمیل دو طرح اضطراری افزایش تولید گاز زمستانی تا آبان ماه امسال خبر داد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: طرح اضطراری افزایش تولید گاز زمستانی و طرح افزایش تولید اضطراری میادین هوش از جمله طرح های بسیار مهم است که در حال حاضر به عنوان اولویت های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در سال جاری در دست اجرا است.

ضیغمی ادامه داد: در طرح اضطراری افزایش تولید گاز زمستانی 17 حلقه چاه موقعیت سازی و حفاری خواهد شد که خوشبختانه در مدت یک ماه این مهم (موقعیت سازی و حفاری 17 حلقه چاه ) را در مناقصه محدود به پیمانکاران واگذار کردیم.

وی گفت: برای حفر پنج حلقه چاه، دکل های حفاری به مناطق مورد نظر اعزام شده و برای مابقی چاه ها نیز تا پایان مردادماه دکل های لازم در مناطق مورد نظر کاملا مستقر خواهند شد.

ضیغمی افزود: میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح مهم بیش از 80 میلیون دلار خواهد بود.

وی تصریح کرد: تا آخر پاییز امسال نیز حفاری این تعداد حلقه چاه تکمیل شده و روزانه 25 میلیون متر مکعب به شبکه گاز مصرفی کشور تزریق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به پروژه طرح کارخانه تقویت فشار گاز نار، افزود: با راه اندازی این طرح مهم از افت شدید فشار گاز برای تامین مصرف کشور در زمستام امسال جلوگیری خواهد شد.

ضیغمی اظهار داشت: در حال حاضر در بخش نفت و گاز از 23 میدان نفتی، 9 میدان در مدار تولید و 6 میدان در حال توسعه داریم و برای 8 میدان باقیمانده نیز در حال جمع آوری اطلاعات برای واگذاری به پیمانکاران هستیم.

وی افزود: از 9 میدان فعلی روزانه 160 هزار بشکه نفت تولید می شود که طبق جدول زمانبندی شرکت، تا پایان سال 1390 ظرفیت تولید ما به 450 هزار بشکه و تا سال 1395 به 500 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

ضیغمی گفت: در بخش گاز نیز 37 میدان در حال تولید و توسعه و مطالعه داریم که 14 میدان در حال تولید، 3 میدان در حال توسعه و 20 میدان باقیمانده نیزدر حال جمع آوری اطلاعات برای معرفی به پیمانکاران هستیم.

وی ادامه داد: از این 23 میدان در اوج تولید در زمستان گذشته روزانه 303 میلیون متر مکعب گاز تولید شد ولی هم اکنون به دلیل کاهش مصارف میزان تولید ما به 272 میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی با اشاره به برنامه های توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: تولید گاز تا پایان سال 1390 به 350میلیون متر مکعب و تا پایان سال 95 به 390میلیون متر مکعب خواهد رسید.

ضیغمی با اشاره به تولید میعانات گازی نیز گفت: تولید میعانات گازی ما در حال حاضر 87 هزار بشکه در روز است که تا پایان سال 90 به 105 هزار بشکه در روز و تا پایان سال 95 به 120 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

کد خبر 129669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =