کاهش روند مصرف انرژی در بخش‌های ساختمان، صنعت و حمل و نقل

مهندس عباس کاظمی گفت: با همکاری‌های مطلوبی که میان وزارت نفت و وزارتخانه‌های مسکن، نیرو و صنایع شکل گرفته، در آینده نزدیک شاهد کاهش روند مصرف انرژی در بخش‌های گوناگون ساختمان، صنعت و حمل و نقل خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت بهنیه‌سازی مصرف سوخت در کنفرانس مطبوعاتی نخستین جشنواره ملی ابتکارات کاربردی در زمینه انرژی ضمن بیان این مطلب افزود: در سال‌های گذشته 40 تا 60 میلیارد دلار یارانه به بخش انرژی کشور اعطا می‌شد که این کار، انگیزه مصرف‌کنندگان برای صرفه‌جویی را به شدت کاهش می‌دهد.

مهندس عباس کاظمی با اشاره به یکم خرداد ماه به عنوان روز ملی بهره‌وری و بهینه‌سازی افزود: باتوجه به شدت بالای مصرف انرژی در کشور سعی کردیم با بهره‌گیری از طرح‌ها و ابتکاراتی که در جشنواره ارائه می‌شوند، راهکارهای مناسب برای کاهش شدت مصرف انرژی پیدا کنیم.

کاظمی اهداف برگزاری چنین همایشی را کشف استعدادهای جوان و پویا در زمینه طرح‌های بهینه‌سازی، معرفی طرح‌های منتخب جشنواره به صنایع مرتبط با انرژی، توجه به مراکز آموزشی و کاربردی در زمینه بهینه‌سازی انرژی با برگزاری جشنواره در مراکز دانشگاهی فعال در امور انرژی، هدفمند کردن پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه انرژی، همچنین جلب توجه و مشارکت صنایع کشور، ایجاد فضای تخصصی، رقابتی و کاربردی در زمینه بهینه‌سازی انرژی در کشور و ایجاد فضای رقابتی میان ارگان‌های دولتی در زمینه انرژی برشمرد.

وی اظهار داشت: 89 طرح در زمینه تجهیزات و لوازم خانگی، 171 طرح در زمینه تجهیزات و فرآیندهای صنعتی، 57 طرح در بخش معماری و ساختمان، 38 طرح در زمینه نرم‌افزارهای انرژی، 63 طرح در بخش حمل و نقل، 61 طرح درباره انرژی‌های تجدیدپذیر و 63 طرح نیز در بخش ایده های نوین به این جشنواره ارسال شد که پس از بررسی و داوری از هر بخش سه طرح و در مجموع 20 طرح از میان آنها برگزیده شدند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت معیارهای ارزیابی طرح‌ها را ابتکاری بودن، کاربردی بودن، کاهش مصرف سوخت، قابلیت اجرا و اقتصادی بودن طرح‌ها خواند و افزود: این جشنواره می‌تواند برای ارزیابی ارگان‌های مختلف برای تجاری‌سازی طرح‌ها بسیار موثر باشد.

کاظمی یادآور شد: وجود قوانینی چون مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، استانداردها و ممیزی‌های فراوان در بخش صنعت و تدوین برچسب مصرف انرژی خودروها در بخش حمل و نقل نیز از جمله موارد مهم و تاثیر گذار در روند اجرایی شدن این طرح‌ها خواهد بود.

وی تصریح کرد: بر اساس قوانین از پیش تعیین شده در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه، همچنین آیین‌نامه تبصره 13 در سال گذشته، شرکت ملی نفت ایران با همکاری سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت موظف به حمایت از طرح‌ها و ابتکارهای تاثیرگذار در روند کاهش مصرف انرژی هستند.

کد خبر 130246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =