لزوم صرفه جویی همه وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی در مصرف انرژی

دکتر پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهوری در بخشنامه ای به تمامی وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی سراسر کشور خواستار صرفه جویی در مصرف آب و برق شد.

به گزارش شانا، در این بخش نامه آمده است: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب و برق و با عنایت به لزوم پیشتاز بودن نظام اداری کشور در اجرای منویات معظم له و اصلاح الگوهای مسرفانه و به منظور اجرایی نمودن تصمیم نامه ستاد خشکسالی کشور مبنی بر صرفه جویی در مصرف آب، برق و دیگر حامل های انرژی به میزان حداقل 10 درصد (موضوع جزء «ب» بند (9) تصمیم نامه شماره 11631/ت 108) و به استناد نامه های شماره 100/30/20487 مورخ 12 و 6 خرداد سال جاری وزارت نیرو و تصویب نامه شماره 170368/ت38936 ه مورخ 22 دی ماه 86 هیئت وزیران مبنی بر محاسبه قیمت آب و برق وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی به نرخ تمام شده و محاسبه و پرداخت آن از سر جمع اعتبارات آنها، تمامی دستگاه های اجرایی موظفند ضمن تعیین یکی از مدیران ارشد خود به عنوان مسئول مدیریت بهینه مصرف به نحوی عمل نمایند که نسبت به مصرف دوره مشابه سال قبل حداقل 10 درصد صرفه جویی دستگاه های اجرایی کشور عملیاتی گردد.

بر اساس این مصوبه تمامی دستگاه های اجرایی موظف شدند نسبت به بهره برداری از حداکثر میزان روشنایی طبیعی روز در محیط اداری و نیز استفاده از روشنایی موضعی در اطاق کار اقدام نموده و ضمن عدم بهره گیری از لامپ های پرمصرف و التهابی (بیش از چهل وات) از سیستم های پربازده روشنایی نظیر لامپ های کم مصرف LED استفاده نمایند.

در مصوبه جدید تمام دستگاه های اجرایی ملزم شدند با توجه به لزوم تنظیم درجه حرارت مناسب در ساعات اداری (26 درجه) علاوه بر استفاده حداقل از سیستم های برودتی، پس از پایان ساعت کار اداری نسبت به خاموش کردن رایانه ها، سیستم های سرمایشی، آب سردکن ها، روشنایی ساختمان ها و معابر و محوطه های مربوط اقدام نمایند.

این مصوبه نیز تمامی دستگاه های اجرای را ملزم به نصب و بهره گیری از تجهیزات مجهز به فناوری هوشمند و لوازم کم مصرف در زمینه آب و برق همانند لامپ کم مصرف، شیرهای دستشویی الکترونیکی و پدالی و نیز کنترل مستمر تجهیزات و تأسیسات مربوط و رفع عیوب احتمالی با هدف جلوگیری از مصرف بی رویه آب و برق کرد .

همچنین با توجه به بخشنامه شماره 135864/36675 در تاریخ 16 اسفند سال 85، دستگاه های اجرایی باید نسبت به استفاده از حداکثر ظرفیت دیزل های نصب شده در ادارات اقدام نمایند.

در این راستا وزارت نفت موظف است نسبت به تأمین سوخت دیزل های موجود در ادارات و صنایع با هماهنگی وزارت نیرو اقدام نماید.

در این مصوبه آمده است، دستگاه های اجرایی ضمن پرهیز جدی از مصرف آب شرب جهت آبیاری فضای سبز، برای آبیاری باید از منابع آب زیرزمینی خام (چاه) و یا بازچرخانی پساب ها استفاده نمایند.

همچنین لازم است دستگاه های اجرایی علاوه بر همکاری و فراهم نمودن زمینه بهره برداری موقت از چاه های آب موجود در محوطه اختصاصی ادارات توسط شرکت های آب و فاضلاب تا پایان دوره خشکسالی، هماهنگی لازم را با شرکت های مذکور در صورت نیاز به حفر چاه های جدید در محوطه ادارات به عمل آورند.

کد خبر 131425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =