ایران به فناوری تولید ماده بودار کننده گاز طبیعی دست یافت

محققان پژوهشگاه صنعت نفت ایران به فناوری تولید ماده بودار کننده گاز طبیعی به نام «ادورانت» دست یافتند.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد علایی در این باره گفت: ادورانت(odorant) ماده ای بودارکننده است که از آن برای بودار کردن گاز طبیعی یا گازمایع استفاده می شود، گاز طبیعی فاقد بوست؛ از این رو در صورت نشت خطر زیادی به دنبال خواهد داشت، اما با تزریق این ماده به جریان گاز طبیعی یا گاز مایع می توان از آن به عنوان ماده ای هشداردهنده استفاده کرد.

وی افزود: این ماده وارداتی است و با توجه به احتمال تشدید تحریم ها نیاز به این ماده بیش از بیش در حوزه گازی کشور، به ویژه شرکت ملی گاز ایران احساس می شد.

علایی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت بر اساس دانش و تجربیات پیشین خود در زمینه مرکاپتان زدایی، اقدام به ارائه دانش فنی و انجام طراحی پایه یک واحد تولیدی صنعتی به ظرفیت 800 تن در سال از این ماده کرده است.

وی یادآوری کرد: پژوهشگاه صنعت نفت قراردادی در این زمینه با شرکت ملی گاز ایران منعقد کرده و پژوهشکده توسعه فناوری های پالایش پژوهشگاه، مسئولیت اجرای این قرارداد را به عهده دارد.

علایی با اشاره به این که این واحد صنعتی در فاز یک پارس جنوبی (عسلویه) احداث و راه اندازی خواهد شد، گفت: خوراک این واحد میعانات گازی فاز یک خواهد بود، زیرا میعانات گازی موجود در فاز یک حاوی مقادیر زیادی از انواع مرکاپتان هاست. 

وی ادامه داد: در یک مرحله این مرکاپتان ها که موادی مضری برای میعانات گازی محسوب می شود، به وسیله فرآیند DMC از آنها جدا و در مرحله بعدی وارد ستون تقطیر می شود و از آن مرکاپتان های مناسب یعنی C3_SII و C4_SH و ایزومرهای آنها به دست می آید و از مخلوط به دست آمده به عنوان ادورانت استفاده می شود.

میعانات گازی مورد استفاده بدون کم و کاست و عاری از مواد مضر مرکاپتان دوباره برگشت داده خواهد شد.

کد خبر 134235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =