سفر کارشناسان شرکت گازپروم نفت روسیه به ایران

در ادامه مذاکرات توسعه چهار میدان نفتی «آزادگان شمالی، شوروم، دودرو و ریگ» کارشناسان شرکت گازپروم نفت روسیه هفته گذشته به ایران سفر کردند.

به گزارش خبرنگار شانا، هیئت کارشناسی گازپروم نفت روسیه در این سفر که در روزهای پایانی هفته گذشته انجام شد، از میدان های نفتی یاد شده بازدید و اطلاعات فنی گسترده تری را دریافت کردند.  

مذاکرات شرکت گازپروم نفت، بازوی نفتی شرکت روسی گازپروم و شرکت ملی نفت ایران از اوایل سال جاری در جریان است و هیئت روسی در سفر اخیر خود به ایران اطلاعات بیشتری از وضعیت چهار میدان یاد شده دریافت کردند.

پیشتر نیز الکساندر دیاکوف، رئیس شرکت گازپروم علاقه مندی این شرکت را برای مشارکت در توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، همچنین میدان های نفتی شوروم، دودرو و ریگ اعلام کرده بود.

وی افزوده بود که انتظار دارد به منظور توسعه میدان آزادگان شمالی یک قرارداد بیع متقابل با ایران امضا شود، اما یک رشته مسائل فنی و اقتصادی وجود دارد که قبلا باید به صورت مشروح در باره آنها بحث و گفت و گو شود؛ مسائلی مانند نرخ بازده – جبران سرمایه گذاری بعد از آن که پروژه فعالیت تولیدی خود را آغاز کند، همچنین میزان نفت خامی که پس از راه اندازی پروژه دریافت خواهیم کرد، از جمله موضوع هایی است که باید با طرف ایرانی به توافق برسیم.

رئیس شرکت گازپروم نفت اوج تولید نفت در میدان آزادگان شمالی را 5/5 تا 6 میلیون تن در سال (110تا 130 هزار بشکه در روز) و ذخایر نفت قابل بازیافت این میدان را حدود 150 میلیون تن (یک میلیارد و 100 میلیون بشکه) تخمین زد.

بر پایه این گزارش، پیشتر تفاهمنامه ای (MOU) میان شرکت های ملی نفت ایران و گازپروم نفت روسیه به منظور توسعه میدان ها نفتی و گازی «ریگ، شوروم، دودرو و پارس شمالی» در ماه آوریل سال جاری (فروردین - اردیبهشت) امضا شد.

در پی امضای این تفاهمنامه، کارشناسان فنی شرکت گازپروم نفت روسیه و شرکت ملی نفت ایران اواخر خرداد ماه امسال به منظور تبادل اطلاعات فنی جسله ای تشکیل دادند و در نشست یاد شده، اطلاعات مربوط به مطالعات زمین شناسی و مهندسی مخازن میدان های یاد شده به شرکت گازپروم تحویل داده شد.

پیش بینی شده است با هدف تولید زودهنگام از میدان های «ریگ، شوروم و دودرو»، روزانه هشت هزار بشکه نفت تولید شود و این تولید در یک مرحله سه ساله به 35 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

بر اساس این گزارش در سه میدان کوه ریگ، دودرو و شوروم، 17 حلقه چاه حفاری و طرح جامع توسعه آنها (MDP) تهیه شده است که برای بررسی مجدد باید MDP  جدید تهیه و لرزه نگاری سه بعدی در آنها انجام شود. میزان نفت درجای سه میدان یاد شده دو میلیارد و 508 میلیون بشکه است که در استان های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

کد خبر 134914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =