نوذری: صادرات یک میلیارد فوت مکعب گاز از مخزن پارس جنوبی به بحرین

وزیر نفت با اشاره به امضای یک چارچوب جدید همکاری با بحرین گفت: در دیدار با مقام های بحرینی که به منظور صادرات گاز به این کشور انجام شد، ضمن بررسی نحوه سرمایه گذاری، میزان گاز تحویلی به بحرین معادل یک میلیارد فوت مکعب و منبع تأمین آن از مخزن پارس جنوبی تعین شد.

مهندس غلامحسین نوذری که به منظور دیدار با مقام های بحرین و مذاکره درباره صادرات گاز به این کشور به همراه هیئتی از مدیران ارشد صنعت نفت عازم این کشور شده بود، پس از بازگشت از بحرین در گفت و گو با خبرنگار شانا در تشریح نتایج سفر خود افزود: سفر به بحرین در ادامه تفاهم نامه ای بود که در دیدار با عبدالحسین میرزا وزیر نفت بحرین در سال گذشته و در جریان سفر رئیس جمهوری به این کشور امضا شده بود.

وی تصریح کرد: در یازده ماه گذشته پنج جلسه کارشناسی با طرف های بحرینی در ایران و بحرین تشکیل شد و در نتیجه مجموعه فعالیت های کارشناسی انجام شده، یک چارچوب همکاری فراهم شد و یک گام به قرارداد نزیک تر شدیم.

وزیر نفت با اشاره به امضای یک چارچوب جدید همکاری در سفر به بحرین با هدف افزایش همکاری ها در بخش صادرات گاز اظهار داشت: امضای چارچوب همکاری یاد شده، همکاران را برای نهایی کردن قرار داد رهنمون می کند.

وی ادامه داد: بر اساس این چارچوب جدید همکاری، میزان گاز تحویلی به بحرین معادل یک میلیارد فوت مکعب در روز نهایی شد که البته در صورت تقاضای بیشتر آنها و آمادگی ایران برای تحویل گاز، این میزان گاز قابل افزایش است.

نوذری همچنین با اشاره به این که مناسب ترین شیوه تأمین گاز صادراتی به بحرین از پارس جنوبی است، یادآور شد: پس از انجام مذاکرات در این چارچوب جدید همکاری، مخزن یا منبع تأمین گاز صادراتی به بحرین، پارس جنوبی مشخص شد.

وی با اشاره به تعیین نحوه سرمایه گذاری ها بیان کرد: چگونگی سرمایه گذاری طرف بحرینی و آمادگی آنها برای سرمایه گذاری یا تأمین مالی از دیگر مواردی بود که در دیدار با مقام های بحرینی در منامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که امید است در جلسه های آتی، کارشناسان ما بتوانند مسیر  امضای قرارداد نهایی را فراهم کنند.

وزیر نفت در باره نهایی شدن قرارداد با عمان با توجه به این که مذاکرات آن پیش از سفر بحرین انجام شده است، گفت: با طرف های عمانی نیز چارچوب کار بسته شده است و در حال مذاکره ایم؛ با این حال به نتیجه رسیدن در قراردادهای بزرگ زمان خاص خود را دارد.

مهندس غلامحسین نوذری در صدر هیئتی عالی رتبه با حضور سیدرضا کسایی زاده مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران، حسین نقره کار شیرازی معاون وزیر در امور بین الملل و بازرگانی، محمود زیرکچیان زاده مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره و دکتر علی وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، صبح روز گذشته عازم منامه پایتخت بحرین شده و با مقام های ارشد صنعت نفت بحرین دیدار و گفت و گو کرده بود.

بحرین با توجه به برنامه های توسعه خود در صنایع آلومینیوم و شیمیایی و برای تأمین برق لازم، نیاز روزافزونی به گاز دارد.

بر اساس سیاست های جمهوری اسلامی ایران، صادرات گاز به کشورهای همسایه اولویت نخست در طرح های صادرات گاز است.

مذاکرات صادرات گاز ایران به بحرین از سال 1385 آغاز شده است؛ ایران و بحرین یادداشت تفاهمی برای همکاری های نفت و گاز در تاریخ 17 نوامبر 2007 میلادی با یکدیگر به امضا رساندند که این امر در مدت سفر رئیس جمهوری ایران در سال گذشته میلادی انجام شد.

عبدالحسین میرزا، وزیر نفت و مدیر شرکت ملی نفت و گاز بحرین (نوگا)، در حاشیه دومین دوره نشست وزرای انرژی شرق و غرب آسیا در تاریخ هفتم ماه مه سال جاری میلادی به طور رسمی از همتای ایرانی خود برای سفر به منامه دعوت کرده بود.

کد خبر 135136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =