علاقه مندی روسیه به سوآپ گاز از طریق ایران

مهندس سیف الله جشن ساز از علاقه مندی روسیه به سوآپ گاز از طریق ایران خبر داد و گفت: در آخرین مذاکرات ایران با شرکت گازپروم روسیه، این موضوع به بحث و گفت و گو گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که روسیه، ایران و قطر به ترتیب با در اختیار داشتن 27 درصد، 16 درصد و 14 درصد از ذخایر گازی جهان، سه قطب گازی مهم به شمار می آیند، افزود: امروز که تقاضای گاز در دنیا رو به افزایش است، نیاز به هماهنگی ها و شناسایی منافع و نقاط مشترک در این بخش وجود دارد؛ از این رو سیاست های صادراتی سه کشور یاد شده باید به گونه ای باشد که جمع جبری این سیاست ها، به ضرر سایر کشورها و کشورهای مصرف کننده نباشد.

مهندس جشن ساز اظهار داشت: همچنین نوع هماهنگی که هم اکنون در کشورهای صادر کننده نفت حاکم است، باید در بخش گاز نیز به اجبار اجرا شود؛ در غیر این صورت بازار دچار اختلال خواهد شد.

وی اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و قطر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: واقع شدن محل این اجلاس در تهران و هدایت آن به وسیله وزیر نفت، بازتاب بسیار مثبتی داشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره که آیا تامین امنیت سرمایه گذاری روسیه در قطر، یکی از دلایل تشکیل نشست سه جانبه است، گفت: در این جلسه هر یک از سه کشور انجام هماهنگی های سه جانبه را به عنوان سه قطب گازی در دنیا پذیرفته اند و در صورت ایجاد این هماهنگی، هر کشوری می تواند در قالب آن، منافع خاص خود را دنبال کند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تشکیل تیمی برای نهایی کردن تفاهمنامه شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در آخرین مذاکرات شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه، راه های نهایی کردن تفاهمنامه پیشین میان ایران و روسیه، بررسی و تیمی برای نهایی کردن بندهای این تفاهمنامه تشکیل و مقرر شد ظرف مدت معینی، پیشنهادها برای اجرایی شدن تفاهمنامه ارائه شود.

شرکت ملی نفت ایران در جولای 2008 میلادی، تفاهمنامه ای با شرکت گازپروم روسیه امضا کرد. انجام فعالیت های مشترک میان ایران و شرکت گازپروم، ایجاد شرکت مشترک ایران و روسیه برای فعالیت در دو کشور یاد شده و کشور سوم، همکاری در زمینه احداث خط لوله نکا - جاسک و سرمایه گذاری گازپروم در یک یا دو فاز پارس جنوبی، از جمله بندهای تفاهمنامه یاد شده به شمار می آید. 

کد خبر 135603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =