حفاری هشت حلقه چاه توسعه ای در میدان آزادگان

مهندس حمید بورد از انجام عملیات حفاری هشت حلقه چاه توسعه ای در میدان آزادگان خبر داد و گفت: از این تعداد حفاری چهار حلقه به پایان رسیده است.

معاون حفاری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در گفت وگو با خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب افزود: حفاری چاه های شماره 8، 9و 12 میدان آزادگان به روش جهت دار افقی در افق های مختلف لایه های سروک، گدوان و داریان تکمیل شده و وارد مدار تولید شده اند.

بورد ادامه داد: حفاری چاه شماره 11 نیز به صورت عمودی در لایه فهلیان سازند خامی آزادگان تکمیل شده و وارد مدار تولید شده است.

معاون حفاری مناطق نفت خیز جنوب گفت: حفاری چاه شماره 14 نیز که در مراحل پایانی است به زودی تکمیل شده و وارد مدار تولید خواهد شد.

بورد در باره انجام عملیات حفاری دیگر چاه های میدان آزادگان افزود: عملیات حفاری چاه شماره 15 در عمق بیش از 3800 متری، چاه شماره 16 در عمق بیش از 800 متری و چاه شماره 17 در عمق بیش از 120 متری در حال انجام است که طبق برنامه زمانبندی شده تکمیل و وارد مدار عملیاتی می شوند.

وی با بیان این که عملیات حفاری در میدان آزادگان با رعایت تمام مسائل زیست محیطی انجام شده است، تصریح کرد: با بهره گیری از سیستم مدیریت پسماند، عملیات حفاری در میدان آزادگان بدون خطر و آلودگی زیست محیطی انجام می شود.

میدان نفتی عظیم آزادگان در 80 کیلومتری غرب اهواز قرار دارد و ذخیره نفتی آن 33 میلیارد بشکه برآورد شده است. نخستین چاه این میدان در سال 1355 حفر شد، اما این میدان در واقع با حفر دومین چاه در سال 1378 کشف شد. میدان نفتی آزادگان با مساحت تقریبی 900 کیلومتر مربع و دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. سروک، کژدمی، گدوان و فهلیان لایه های تولیدی این مخزن هستند که نفت تولیدی از لایه فهلیان نفت سبک و نفت تولیدی از دیگر لایه ها، نفت سنگین و فوق سنگین است.

طرح تولید زودهنگام

در طرح تولید زودهنگام میدان آزادگان که از سوی شرکت ملی نفت ایران به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب واگذار شد، از شش حلقه چاه موجود در اولویت برنامه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفت. در این عملیات، تعمیر و تکمیل این شش حلقه چاه، احداث حدود 90 کیلومتر خط لوله تا واحد بهره برداری شماره 3 اهواز انجام شده است. همچنین کارهای جانبی مانند احداث جاده های دسترسی و محل عبور خطوط لوله مانند سایر عملیات تولیدی کردن چاه های نفت نیز اجرا و ظرفیت تولیدنفت تا 20 هزار بشکه در روز از این چاه ها با موفقیت در سال 1386 محقق شد.

طرح توسعه اولیه

با توجه به توان بالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اجرای طرح تولید زودهنگام از این میدان، طرح تولید روزانه 170 هزار بشکه نفت از میدان آزادگان از سوی هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به مناطق نفت خیز جنوب واگذار شده و هم اکنون فاز نخست آن برای تولید روزانه 50 هزار بشکه در دست انجام است. مرحله نخست تولید، روزانه 15 تا 20 هزار بشکه در ماه بود که در سال 1386 محقق شد. برای رسیدن به 30 هزار بشکه دیگر و سقف 50 هزار بشکه در روز، مطالعات لازم انجام شده و طراحی آن صورت گرفته است.

عملیات اجرایی

از مهم ترین عملیات اجرایی این مرحله، احداث تسهیلات فر‌آورش نفت در واحدهای بهره برداری 2 و 3 اهواز، احداث خط لوله 12 اینچ خروجی از چند راهه آزادگان به واحد بهره برداری شماره 3 اهواز، توسعه مجموعه های تفکیک و نصب تسهیلات سرچاهی، احداث خطوط لوله جریانی مورد نیاز چاه ها و احدث پل های کشاورزی در امتداد خط لوله 10 اینچ میدان آزادگان است. هزینه اجرای کل این پروژه 385 میلیارد ریال برآورد شده است.

کد خبر 139463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =