بهره برداری از طرح تولید زودهنگام میادین نفت مرکزی ایران در سال 88

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی از بهره برداری از طرح تولید زود هنگام میادین خشت، سروستان و سعادت آباد در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، مهندس علیرضا ضیغمی افزود: همچنین توسعه میدان گشو به منظور تولید 15 میلیون مترمکعب گاز به اعتباری افزون بر 2/1 میلیارد دلار نیاز دارد که در دست توسعه است.

وی یادآور شد: بین 60 تا 65 درصد گاز کشور در سال گذشته از سوی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تولید شده است، هم اکنون نیز این شرکت توان تولید روزانه 325 میلیون مترمکعب گاز، 164 هزار بشکه نفت خام و حدود 80 هزار بشکه میعانات گازی را داراست.

ضیغمی با بیان این که زمستان گذشته در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به طور متوسط روزانه 5/313 میلیون مترمکعب گاز تولید شده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود بر اساس برنامه ها این میزان تولید با به تولبد رسیدن بلوک های اکتشافی تا سال 1390 به 350 میلیون مترمکعب و تا سال 1395 به روزانه 390 میلیون مترمکعب در روز برسد.

وی با اشاره به این که شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، تولید نفت از میادین خود را از 45 هزار بشکه در روز آغاز کرد و امروز از 23 میدان در دست بهره برداری خود روزانه بیش از 164 هزار بشکه نفت تولید می کند، افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در شرکت پیش بینی می شود این میزان تولید تا سال 1390 به 400 هزار بشکه و تا سال 1395 به 500 هزار بشکه و بر اساس چشم انداز 20 ساله نیز تولید گاز از میادین نفت مناطق مرکزی به 450 میلیون مترمکعب در روز برسد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران ادامه داد: هم اکنون 38 میلیون مترمکعب گاز تولیدی از مخزن آغار و دالان در 10 ماه از سال از طریق یک خط لوله 42 اینچ به طول حدود 170 کیلومتر برای تزریق به میادین نفت خیز جنوب ارسال می شود.

وی اظهار داشت: از سال های گذشته با توسعه میادین تابناک، شانول، وراوی و پارسیان طرح افزایش تولید گاز محقق شده و بر اساس برنامه توسعه 16 میدان نفتی در مناطق مرکزی ایران، برنامه افزایش تولید نفت نیز کلید خورده که بر این اساس از میدان خشت روزانه 30 هزار بشکه و از میدان های سروستان و سعادت آباد 15 هزار بشکه افزایش تولید حاصل خواهد شد.

ضیغمی گفت: طرح توسعه میادین مشترک آذر و چنگوله به منظور تولید حدود 80 هزار بشکه نفت از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در دست اجراست، همچنین سه میدان بوشهر، بوشکان و کوکاکی روزانه 15 هزار بشکه افزایش تولید خواهند داشت.

وی با بیان این که توان شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس به عنوان یکی از سه شرکت زیر مجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تولید بیش از 250 میلیون مترمکعب گاز در روز است، یادآور شد: این میزان تولید حدود 60 درصد از تولید گاز کشور را به خود اختصاص داد.  

وی با بیان این که تعداد 68 میدان اکتشافی برای توسعه، به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران معرفی شده است، افزود: از این تعداد 23 میدان در مدار تولید قرار دارند و بقیه آنها مانند خشت، سروستان و سعادت آباد، گشوی جنوبی، بوشهر، بوشکان و کوکان در مرحله انجام فعالیت مقدماتی است.

وی تصریح کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در نظر دارد، توسعه تعدادی از میادین تحت مدیریت خود را به شرکت های ایرانی و خارجی واگذار کند، بر این اساس توسعه این میدان ها از طریق بیع متقابل یا فاینانس و از طریق برگزاری مناقصه یا مذاکره انجام می شود.

ضیغمی با بیان این که طرح های تولیدی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از طریق منابع داخلی نفت اجرا شده است، ادامه داد: میادین سروستان، خشت، سعادت آباد، بخشی از توسعه میدان دهلران و افزایش تولید میدان چشمه خوش از جمله طرح های تولیدی این شرکت است که امید است با تأمین نقدینگی در دو سال آینده، بهره برداری از این پروژه ها انجام شود.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، برخی از پروژه های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران مانند آذر و چنگوله به صورت بیع متقابل و از سوی شرکت متن در دست اجراست.

وی ادامه داد: چند ماه گذشته مناقصه میدان های ویزن هارت (لرستان)، قم (البرز)، بوشکان و کوکان و کوه موند و بوشهر (بوشهر) در قالب بیع متقابل برگزار شد، بر این اساس حدود 35 شرکت داخلی و خارجی برای حضور اعلام آمادگی کردند و از میان آنها 10 شرکت برای حضور در مناقصه تأیید شدند. در میان این شرکت های تایید شده، شرکت های اروپایی و شرکت های ایرانی دارای شریک خارجی نیز حضور دارند که تا دو ماه آینده مدارک مناقصه بین آنها توزیع می شود.

ضیغمی 7 میدان گازی گردان (فارس)، عسلویه (بوشهر)، مختار (کهکیلویه و بویر احمد)، سلخ (هرمزگان)، کویر کوه (ایلام)، کوه موند (بوشهر) و گشوی جنوبی را، میدان های قابل واگذاری در شرکت خود برشمرد  و توضیح داد: با توسعه این میادین بیش از 85 میلیون مترمکعب به توان تولید 325 مترمکعبی گاز در مناطق مرکزی افزوده می شود. همچنین توسعه میادین سفید زاخور و دی با مجموع تولید 13 میلیون مترمکعب از محل منابع داخلی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تأکید بر این که جمهوری اسلامی ایران تاکنون تسلیم تحریم ها نشده است، یادآور شد: هم اکنون بیش از 60 درصد از اقلام مورد نیاز پروژه ها از منابع داخلی تامین می شود. این در حالی است که تحریم ها باعث شده تا توانایی ساخت داخل افزایش یابد.

وی با بیان این که تولید تاسیسات سرچاهی و درون چاهی - مانند رشته های تکمیلی- در انحصار شرکت های آمریکایی چون هالیبرتون قرار دارد، گفت: پس از این که این شرکت قرارداد تامین رشته های تکمیلی را به طور یکطرفه لغو کرد، شرکت های توانمند داخلی توانستند پس از 14 ماه این کالا را در داخل تولید کنند. به طوری که فولاد و آلیاژ مورد نیاز این کالا نیز در اسفراین و اصفهان تهیه و تولید شده است.

ضیغمی از تولید 96 میلیارد متر مکعب گاز در این مناطق در سال گذشته خبر داد و گفت: سال آینده سه میدان گازی به حوزه نفت مناطق مرکزی ایران افزوده می شود.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران درباره مذاکرات اخیر ایران و عراق درباره توسعه میادین مشترک توضیح داد: یک گروه مشترک ایرانی و عراقی فعالیت های مقدماتی لازم برای تهیه ام. دی.پی و توسعه میادین مشترک بین دو کشور را بر عهده گرفته اند و بر این اساس برای پاکسازی این میادین از مین نیز توافق هایی صورت گرفته است.

 

کد خبر 140872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =