تولید 250 میلیون فوت مکعب گاز از نخستین سکوی مستقل گازی فلات قاره

مدیر طرح توسعه میدان سلمان در شرکت پتروایران از پیشرفت کلی 72/98 درصدی این پروژه ملی خبر داد و گفت: سه حلقه از چاه های این طرح با مجموع ظرفیت 250 میلیون فوت مکعب با سرمایه گذاری 5/1 میلیارد دلار در خرداد ماه آینده به بهره برداری می رسد.

مهندس نصرالله زارعی در حاشیه بازدید از مراحل پایانی طرح توسعه میدان سلمان در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار داشت: طرح توسعه میدان سلمان یکی از بزرگ ترین پروژه های صنعت فراساحلی کشور و در واقع نخستین سکوی مستقل گاز شرکت نفت فلات قاره است که اجرای آن از سوی متخصصان شرکت های توانمند ایرانی، امتیاز این طرح ملی به شمار می آید.

مدیر طرح توسعه میدان سلمان در شرکت پترو ایران با بیان این که اجرای طرح توسعه میدان سلمان از سال 1379 آغاز شده است، ادامه داد: هدف از اجرای این طرح افزایش تولید 50 هزار بشکه ای از بخش نفتی میدان سلمان، تولید روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز از بخش گازی این میدان و تولید میعانات گازی است که هم اکنون پیشرفت کلی آن در بخش های مختلف دریا، خشکی (تأسیسات تقویت فشار جزیره در جزیره سیری)، حفاری و سایر بخش ها، 72/98 درصد است.

وی با بیان این که طرح میدان سلمان شامل دو بخش گازی و نفتی است، افزود: سکوی سلمان بر اساس بهره برداری از دو بخش نفتی و گازی طراحی شده و پیمانکار آن شرکت های صف و صدرا هستند، ضمن آن که چاه های نفتی میدان سلمان حفاری شده و سکوهای آن در مرحله راه اندازی قرار دارد، چاه های گازی نیز حفاری و سکوها نصب شده که به زودی از آن بهره برداری می شود.

زارعی سرمایه گذاری اولیه قرارداد توسعه میدان سلمان را 850 میلیون دلار و در مدت 36 ماه خواند و تصریح کرد: متأسفانه به دلایل گوناگون، مدت زمان اجرای پروژه طولانی شده و به دنبال آن مبلغ قرارداد هم افزایش چشمگیری یافته، به طوری که سرمایه گذاری این پروژه تا پایان کار حدود 5/1 میلیارد دلار برآورد و تأمین بخشی از آن از سوی کارگروه نفت در دولت تأیید شده است و بخش دیگر هم از سوی شرکت ملی نفت ایران در دست بررسی است.

وی در باره وضعیت سکوهای میدان سلمان توضیح داد: در بخش گازی سلمان، سکوهای تازه ساخته شده KPP و 2SKB و 2SKC که چاه های آنها حفاری شده قرار دارند، همچنین چاه های سکوی 2SKA نیز که از گذشته در اختیار شرکت نفت فلات قاره قرار داشته، از سوی متخصصان پترو ایران تعمیر و آماده راه اندازی است.

مدیر طرح توسعه میدان سلمان در شرکت پتروایران پیشرفت بخش خشکی طرح توسعه میدان سلمان در جزیره سیری را 99 درصد خواند و یادآوری کرد: فعالیت های باقیمانده بخش خشکی طرح توسعه میدان سلمان مربوط به پروژه PC7 تأسیسات خشکی در جزیره سیری است که بخش مهندسی پروژه را پیش از این پترو ایران به وسیله دو شرکت مشاور انگلیسی و مالزیایی انجام داده است.

وی ادامه داد: در تأسیسات خشکی طرح توسعه میدان سلمان در جزیره سیری دو ژنراتور دچار اشکال فنی شده اند که برطرف کردن نقص آن از سوی شرکت آلمانی سازنده (MAN TURBO) در حال پیگیری است، از این رو پیش بینی می شود در دو ماه آینده گاز تولید شده در سکوی سلمان در تأسیسات جزیره سیری دریافت و از این بخش پروژه نیز بهره براری شود.

زارعی با بیان این که ظرفیت تولید هر یک از چاه های میدان سلمان روزانه بین 70 تا 100 میلیون فوت مکعب گاز است، بیان کرد: پیش بینی می شود در اواخر خرداد ماه امسال 250 میلیون فوت مکعب گاز از دست کم سه حلقه از چاه های سکوی نزدیک به سکوی KPP دریافت و به سیری منتقل شود، همچنین به فاصله کمی پس از آن گاز سکوی 2SKC هم دریافت خواهد شد.

وی با تأکید بر این که شرکت پتروایران بخش چشمگیری از فعالیت راه اندازی سکوهای میدان سلمان را به منظور شتاب دهی به اجرای پروژه، به صورت مشارکتی انجام می دهد، توضیح داد: بر این اساس شرکت پتروایران، شرکت فرانسوی IPEDX را که شعبه منطقه ای آن در ابوظبی است، به عنوان پیمانکار راه اندازی طرح انتخاب و این شرکت فعالیت خود را به عنوان یک نیروی تکمیلی آغاز کرده است.

مدیر طرح توسعه میدان سلمان در شرکت پترو ایران یادآور شد: هم اکنون طرح توسعه سلمان در آستانه بهره برداری قرار دارد و تنها نگرانی هایی در باره تأمین بعضی اقلام خاص پروژه وجود دارد و می توان نام آن را کسری کالا گذاشت که تأمین آن از منابع مختلف و راه های گوناگون دنبال می شود.

میدان سلمان به مساحت 11 در 14 کیلومتر درفاصله 142 کیلومتری جزیره لاوان در مرز مشترک ایران و امارات متحده عربی در خلیج فارس واقع شده است.

شرکت توسعه پتروایران به عنوان پیمانکار اصلی، طرح توسعه میدان سلمان را در قالب 7 قرارداد تعریف کرده است که ساخت و نصب پایه های دو سکوی گازی (1 EPC)، ساخت و نصب تمام پایه ها، تجهیزات و راه اندازی (2 EPC )، نصب خطوط لوله گاز و نفت در میدان و ایجاد خط لوله 30 اینچ صدور گاز به عسلویه یا سکوی مبارک (3 EPC) از جمله این قراردادها به شمار می آید.

کد خبر 141282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =