افزایش تولید نفت مسجد سلیمان به روزانه 25 هزار بشکه در سال آینده

با توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان، تولید نفت از این میدان از سال آینده به روزانه 25 تا 30 هزار بشکه افزایش می آید.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: بر اساس برنامه ها با اجرای طرح توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان از سوی شرکت چینی «سی ان پی سی»، تولید این میدان در سال 1389 پس از حفر 15 حلقه چاه به 25 تا 30 هزار بشکه خواهد رسید.

مهندس ناجی سعدونی افزود: هم اکنون از میدان نفتی مسجد سلیمان پس از 100 سال، روزانه دو هزار و 300 بشکه نفت تولید می شود.
 
وی اظهار داشت: به طور یقین می توان گفت تجربه توسعه دوباره میدان نفتی مسجد سلیمان پس از حدود یک قرن، این افق را پیش روی صنعت نفت کشور می گشاید که قدیمی ترین میدان های نفتی ایران نیز با اعمال تکنولوژی های جدید برای سال های آتی قابل توسعه و بهره برداری هستند.

مدیر عامل شرکت متن گفت: در چند سال گذشته کارشناسان به این جمع بندی رسیدند که پس از این، تولید روزانه بیش از دو هزار و 300 بشکه از مسجد سلیمان ممکن نیست، اما با بررسی های بیشتر و انجام آزمایش در چاه های حفاری شده، این نتیجه حاصل شد که تولید 25 هزار بشکه نفت از یک چهارم مخزن مسجد سلیمان امکان پذیر است.

به گفته سعدونی، در 15 ماه آینده تولید از میدانی مانند مسجد سلیمان که مخزن مرده ای تلقی می شد، افزایش می یابد؛ بر این اساس می توان 12 مخزن دیگر تحت پوشش شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان را با مجوز شرکت ملی نفت ایران مطالعه و بررسی کرد.

برپایه این گزارش، فعالیت صنعت نفت در ایران حدود یکصد سال پیش (1287خورشیدی) با استخراج نفت از چاه شماره یک مسجدسلیمان آغاز و تولید نفت برای صادرات با اتمام خط لوله مسجدسلیمان به آبادان از سال 1291 خورشیدی شروع شد و این منطقه تا سال 1306 خورشیدی تنها منبع استخراج نفت در ایران بود.

کد خبر 142813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =