همکاری های ایران و عراق آغاز می شود

"عبدالکریم لعیبی باهض" توافقنامه های امضا شده میان ایران و عراق را ضمانتی برای ایجاد صلح، امنیت و پیشرفت در جهان ارزیابی کرد و گفت: ایران و عراق به زودی همکاری با هم را آغاز می کنند.

معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج در حاشیه مراسم امضای دو توافقنامه میان ایران و عراق در جمع خبرنگاران، درباره تاسیس شرکتی میان ایران و عراق برای فعالیت های مشترک اظهار داشت: ایران و عراق در نشست این دوره به منظور اکتشاف بلوک های اکتشافی و توسعه میدان های مشترک، توافق کردند چند بلوک و میدان مشترک نفتی و گازی را انتخاب و کمیته های تخصصی برای اجرایی شدن این موارد تعیین کنند.

لعیبی افزود: به زودی همکاری های ایران و عراق برای بهره برداری از میدان های مشترک نفتی و گازی آغاز می شود.

وی از امضای توافقنامه میان ایران و عراق به عنوان فعالیتی ارزشمند یاد کرد و افزود: تصور نمی کنم کشوری در باره امضای این توافقنامه اعتراضی داشته باشد.

معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج در مورد امکان دخالت آمریکا در فعالیت های مشترک عراق اظهار داشت: امریکا حق هیچ دخالتی در امور سیاسی و اقتصادی کشور عراق را ندارد و عراق بر اساس قوانین سازمان ملل و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، دولتی مستقل است و تصمیم گیری های این کشور بر اساس منافع آن صورت می گیرد.

وی، در باره اعلام آمادگی عراق برای تامین بخشی از گاز خط لوله نابوکو اظهار داشت: جزئیات این قرارداد تا کنون مشخص نشده است، اما عراق مانعی برای حضور در این پروژه ندارد و بر اساس طرح های توسعه ای عراق، امکان دارد گاز اضافی را برای تزریق در این خط لوله داشته باشیم.

لعیبی باهض، همچنین در پاسخ به پرسشی در باره حضور ایران در مناقصه های صنعت نفت عراق اظهار داشت: در مناقصه های جدید عراق، شرکت های ایرانی حضور شرکت نداشتند؛ اما در نشست این دوره ایران و عراق توافق شد بر اساس قوانین داخلی عراق، شرکت های ایرانی با ارایه اطلاعات کاری خود در فهرست مناقصه های بعدی صنعت نفت عراق گنجانده شوند.

معاون وزیر نفت عراق در امور استخراج ، چند روز پیش نیز در گفت و گو با خبرنگاز شانا از توسعه 85 میدان جدید نفتی و گازی طی 10 سال آینده در عراق خبر داده و گفته بود:‌ به منظور اجرای پروژه های توسعه ای این کشور، چشم به همکاری نزدیک با ایران دوخته ایم تا یار و یاور ما در اجرای پروژه ها باشد.

لعیبی باهض، شرکت ملی نفت ایران را شرکتی قوی ارزیابی و تصریح کرده بود که این شرکت دارای تاریخ طولانی در صنعت نفت است و در این مدت توانسته بخشی از فعالیت های خود را به طور مستقل و بخشی دیگر را با برقراری ارتباط خوب با سایر کشورها به سرانجام رساند.

کد خبر 144095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =