احیای چاه های نفتی میدان پازنان با احداث سیستم فرازآوری با گاز

چاه های نفتی میدان پازنان با احداث سیستم فرازآوری با گاز، با تلاش شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، احیا می شوند.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، با اجرای این پروژه مهم که طرح مطالعاتی آن با صرف بیش از 19 میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است، چاه های نفتی میدان پازنان واقع در منطقه ای به وسعت 40 کیلومتری (از کیلومتر 40 تا 80 شرق شهرستان امیدیه)، واقع در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، احیا می شوند.

روزانه بیش از 31 ‬هزار بشکه نفت از میدان پازنان تولید می شود که سبک ترین نفت تولیدی در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز ‌آغاجاری است؛ این شرکت با تولید میانگین ٧٨٣ هزار بشکه در روز نفت سبک و سنگین از هفت میدان نفتى، نقش مهمی در تامین خوراک پالایشگاه هاى داخل کشور و صادرات به عهده دارد.

بر اساس این گزارش، اخیرا پروژه های مهم بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیای برخی مخازن نفتی مناطق نفت خیز جنوب برای افزایش توان تولید نفت اجرا شده است.

دو پروژه بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیای دو مخزن بی بی حکیمه و گچساران با هدف جلوگیری از کاهش تولید نفت نیز در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به مراحل پایانی خود نزدیک می شود.

برای انجام این دو پروژه مهم، بیش از 43 میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است؛ پروژه بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیای مخزن گچساران با 100 درصد پیشرفت فیزیکی و پروژه بهسازی و ترمیم حلقه اصلی گاز احیای مخزن بی بی حکیمه نیز از 5/97 پیشرفت فیزیکی برخوردار است که با انجام مراحل نهایی این دو پروژه به بهره برداری می رسد.

همچنین پروژه احداث دو خط لوله انتقال نفت و گاز احیا واحد بهره برداری بی بی حکیمه یک با هدف افزایش توان تولید نفت در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اجرا می شود؛ با اجرای این پروژه، یک خط لوله 6 اینچ به طول پنج کیلومتر از محل چاه شماره 1 میدان بی بی حکیمه برای انتقال نفت به واحد بهره برداری شماره یک این میدان و یک خط لوله 4 اینچ گاز احیای سراسری تا چاه یادشده با صرف بیش از یک میلیارد ریال اعتبار احداث می شود.

واحد بهره برداری بی بی حکمیه یک واقع در 67 کیلومتری جنوب شرقی گچساران، در سال 1343 راه اندازی شد؛ نفت میدان های چیلینگر، گرنگان، سولابدر، چهاربیشه و کیلورکریم به وسیله بیش از 140 حلقه چاه به این واحد بهره برداری که دارای 8 دستگاه تفکیک گر است، منتقل و فرآورش و نمک زدایی می شود.

علاوه بر نفت فرآورشی پنج میدان نفتی یاد شده، نفت خروجی واحد بهره برداری نرگسی نیز برای انجام عملیات «هیدوروژن سولفوره زدایی» وارد این واحد، سپس به مبادی صادراتی نفت در جزیره خارگ ارسال می شود؛ روزانه 69 هزار بشکه نفت شامل 35 هزار بشکه نفت نمکی، 19 هزار بشکه نفت شیرین و 15 هزار بشکه نفت واحد نرگسی به واحد بهره برداری شماره یک بی بی حکیمه برای فرآورش ارسال می شود.

کد خبر 144870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =