عملیات اسیدکاری چاه‌های دریایی از طریق لوله مغزی با موفقیت انجام شد

شانا _ گروه نفت: عملیات اسیدکاری از طریق لوله مغزی در چاه های نفتی شرکت نفت فلات قاره ایران برای نخستین بار به صورت مستقل و بدون استفاده از پیمانکاران خارجی با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره، رئیس اداره لوله مغزی سیار این شرکت نفت با اعلام این مطلب افزود: عملیات اسیدکاری چاه های نفتی همواره به وسیله شرکت پیمانکار داخلی یا خارجی انجام می‌شد، اما در سال جاری و با توجه به نامگذاری امسال به نام سال اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبر معظم انقلاب، عملیات اسیدکاری از طریق لوله مغزی از سوی کارکنان شرکت نفت فلات قاره به صورت مستقل و بدون استفاده از پیمانکار خارجی بر روی چاه های نفتی دریایی BS-12H و KG39 انجام شد.

سعید موسویون تصریح کرد: در این عملیات که با کمترین امکانات موجود و با موفقیت انجام شد، محلول اسید و مواد شیمیایی افزودنی به اسید ساخته شد و از طریق پمپاژ درون لوله مغزی، عملیات اسید کاری چاه صورت گرفت.

وی یادآور شد: تا پیش از تشکیل اداره لوله مغزی سیار در شرکت نفت فلات قاره ایران، برای اجرای عملیات لوله مغزی از شرکت های پیمانکار خارجی استفاده می‌شد و با توجه به نیاز فوری برخی از چاه ها به خدمات COILED TUBING و در دسترس نبودن یا ناتوانی پیمانکاران خارجی در ارائه خدمات در اسرع وقت، در روند تولید نفت از چاههای دریایی تاثیر منفی بر جای می‌گذاشت.

موسویون افزود: در سال 1379 و با تجهیز شرکت نفت فلات قاره به دستگاه های لوله مغزی سیار، اداره لوله مغزی سیار به مرکزیت منطقه خارگ تشکیل و ماموریت انجام خدمات COILED TUBING به مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره به عهده آن گذارده شد.

وی با اشاره به این که پس از تشکیل اداره لوله مغزی در شرکت نفت فلات قاره بخش مهمی از نیازهای این شرکت برطرف شد، گفت: در گام نخست، حفاری سیمان 5 حلقه چاه در منطقه نفتی ابوذر انجام شد و روند ارائه خدمات لوله مغزی به همه مناطق عملیاتی شرکت نفت فلات قاره تا امروز ادامه دارد.

وی با تاکید بر این که لوله مغزی سیار کارکرد یک دکل حفاری در مقیاس کوچک تر را داراست، عمده‌ترین موارد کاربرد لوله مغزی سیار را شست‌و‌شوی دیواره چاه ها و اطراف مشبک‌ها، تزریق دقیق اسید در درون مشبک‌های چاه های نفتی، کنترل آب‌دهی چاه هایی که میزان تولید آب آنها رشد کرده و نیز حفاری درون‌چاهی در حالت‌های تحت فشار یا بدون فشار برشمرد.

موسویون با بیان این که امکان استفاده از لوله مغزی سیار در چاه های در حال تولید بدون متوقف کردن جریان تولید نفت و گاز وجود دارد این فناوری را در کاهش نیافتن تولید و نیز افزایش تولید موثر ارزیابی کرد.

لوله مغزی سیار (COILED TUBING) دارای قابلیت‌های متعددی در عملیات‌های مختلف بر روی چاه های نفت و گاز است و با توجه به هزینه کمتری که در قیاس با به کارگیری دکل‌های حفاری دارد، از فناوری‌های مطلوب و دارای صرفه اقتصادی  در چرخه تولید نفت و گاز است.

رفع موانع مختلف درون چاه ها، مانده‌یابی و بازیافت کنترل‌کننده‌های درون‌چاهی، مشبک‌کاری چاه هایی که با WIRE LINE انجام‌پذیر نباشد، نمودارگیری در چاه های افقی و اسیدکاری و تزریق انواع مواد شیمیایی و حلال‌ها برای افزایش نفوذپذیری چاه ها از دیگر کاربردهای لوله مغزی سیار است که در افزایش تولید تاثیرگذار است.

کد خبر 146479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =