صنعت نفت، عامل حفظ اقتصاد کشور و تامین کننده نیازهای جبهه‌های جنگ

شانا _ گروه نفت: تلاش دشمن برای ایجاد فشار اقتصادی و تشدید وضعیت تحریم کشور در دوران جنگ بی اثر بود و صنعت نفت در این دوران، علاوه بر حفظ اقتصاد کشور، نیازهای جبهه‌های جنگ را نیز تامین می‌کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، فرمانده بسیج وزارت نفت در مراسم «تجلیل از ایثارگران و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس در وزارت نفت» گفت: این مراسم با هدف تکریم ایثارگری‌ها و رشادت‌های رزمندگان دوران جنگ بویژه یک هزار شهید صنعت نفت و بیان پیام آنها به نسل کنونی برگزار شده تا با الگوسازی شخصیت مطهر شهدا و ترویج روحیه ایثار در ادامه حیات صنعت نفت و فهم ارزش‌های دفاع مقدس سهیم باشیم.

سخاوت اسدی تصریح کرد: برگزاری مراسم‌های مختلف در هفته دفاع مقدس تنها نباید این باشد که مناسبتی را گرامی بداریم؛ بلکه ضروری است در شرایط کنونی دلایل و عوامل آغاز تجاوزهای دشمن دوباره بازخوانی و مرور شود.

وی بررسی دستاوردها، مکانیزم‌ها و روش‌های مورد استفاده در دوران دفاع مقدس، بررسی عوامل پیروزی و عدم موفقیت دشمن در تصرف حتی بخشی از سرزمین ما را از دیگر زمینه‌هایی معرفی کرد که در این دوران باید مجددا مورد بررسی قرار بگیرند.

اسدی تصریح کرد: حوادث افتخارآفرین دفاع مقدس باید سرلوحه روش‌های مدیریتی کنونی ما برای مقابله با جنگ نرمی که در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم قرار گیرد.

فرمانده بسیج وزارت نفت با بیان این که ایجاد فشار اقتصادی و تشدید شرایط تحریم یکی از ابزارهای دشمن در دوران جنگ بود، افزود: دشمن در این شرایط سعی داشت با قطع عملیات تولید و صادرات نفت اقتصاد کشور را دچار مشکل کند، ولی با رشادت، سلحشوری و از خودگذشتگی کارکنان صنعت نفت حتی برای یک روز عملیات تولید و صادرات نفت کشور قطع نشد و دشمن به هدف خود نرسید.

وی ادامه داد: صنعت نفت در دوران جنگ علاوه بر تامین نیازهای اقتصادی کشور، نیازهای جبهه‌های دفاع مقدس را نیز تامین کرد.

اسدی با اشاره به سخن امام خمینی (ره) در باره کارکنان صنعت نفت در دوران جنگ گفت: ایشان فرمود: «کارکنان صنعت نفت آبروی انقلاب و اسلام را حفظ کردند و با تلاش و ایثار شبانه روزی اجازه ندادند حتی یک روز عملیات تولید و صادرات نفت کشور قطع شود و این افتخار برای همه کارکنان و ایثارگران صنعت نفت تا همیشه باقی می ماند».

فرمانده بسیج وزارت نفت یادآور شد: دشمن در هیچ شرایطی پس از 30 سال پیروزی انقلاب اسلامی لحظه ای از توطئه برعلیه کشور ما دست بر نداشت و امروز نیز با روش و ابزارهای پیچیده تری در قالب جنگ نرم با ما در حال جنگ است.

وی افزود: ضروری است روحیه ایثار و شهادت را امروز نیز در کشور زنده نگه داریم و با بصیرت و آگاهی فتنه‌ها را آشکار و حق را از باطل جدا کنیم.

خارگ، مرکز حملات دشمن در دوران جنگ

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز در مراسم «تجلیل از ایثارگران و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس در وزارت نفت» در باره خاطرات این دوران گفت: یکی از هدف‌های اصلی دشمن در زمان جنگ تحمیلی، انهدام تنها مرکز صادرات نفت ایران در جزیره خارگ بود.

علیرضا ضیغمی افزود: در زمان جنگ، جزیره خارگ به عنوان شاهرگ صادراتی نفت ایران بیش از 2 هزار و 870 بار (بیش از تعداد روزهای جنگ) مورد حمله قرار گرفت، ولی در این حملات کارکنان صنعت نفت با استفاده از خطوط لوله، نفت را به دریا منتقل کرده و از آنجا به کشتی‌های خریدار تحویل می دادند، به این ترتیب تلاش دشمن برای از کار انداختن محل صادرات نفت ایران بی نتیجه ماند.

او ادامه داد: ابتدا در منطقه سیری یک ترمینال (پایانه) سیار برای فروش نفت کشور درست کرده بودیم که از سوی دشمن منهدم شد و پس از آن ظرف 24 ساعت، این پایانه را به تنگه هرمز منتقل کردیم.

ضیغمی گفت: در دوران جنگ عملیات تولید و صادرات نفت در کشور متوقف نشده و روزانه حدود 10 تا 15 نفت‌کش حدود 30 میلیون بشکه نفت با کاروانی به تنگه هرمز منتقل کرده و در آنجا به مشتریان تحویل می‌دادند.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: کارکنان صنعت نفت همانند رزمندگان در خطوط مقدم عملیات این صنعت ایثارها و فداکاری های بزرگی را آفریده‌اند و سبب ایجاد حماسه‌های بزرگی در جبهه‌ها شدند.

ضیغمی تقدیم یکهزار شهید، یکهزار و 178 اسیر و 9 هزار و 700 جانباز از کارکنان صنعت نفت را از دستاوردهای ارزشمند صنعت نفت در دوران دفاع مقدس خواند.

مراسم «تجلیل از ایثارگران و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس در وزارت نفت» چهارشنبه شب (8 مهرماه) با حضور دکتر سیدمسعود میرکاظمی، وزیر نفت، برخی از معاونان وزیر نفت در شرکت‌های اصلی و خانواده‌های شهدا و ایثارگران صنعت نفت برگزار شد.

در پایان مراسم «تجلیل از ایثارگران و حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس در وزارت نفت» وزیر نفت تندیسی به رسم یادبود به برخی خانواده‌های شهدا و ایثارگران حاضر در مراسم هدیه داد. در بخش دیگر این مراسم به 37 نفر از برگزیدگان رشته‌های مقاله نویسی و خاطره نویسی، نقاشی و فیلم و گزارش نویسی در زمینه دفاع مقدس هدایایی اعطا شد.

 

کد خبر 147142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =