شانا _ گروه پالایش و پخش: مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان از ارتقای کیفیت و کمیت محصولات این پالایشگاه با افزایش 60 هزار بشکه‌ای خوراک پالایشگاه آبادان از منطقه دارخوین خبر داد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان این که پالایشگاه آبادان در میان 9 پالایشگاه دیگر، میانگین خوراک ماهیانه بیشتری دارد، اظهار داشت: این پالایشگاه با ظرفیت پالایش 400 هزار بشکه نفت خام در روز، 25 درصد خوراک ماهیانه پالایشگاه های کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته علیرضا ابهجی، روزانه 300 هزار بشکه از خوراک مورد نیاز پالایشگاه آبادان از چاه های نفتی اهواز-آسماری دزفول شمالی و امیدیه و 100 هزار بشکه از منطقه دارخوین تامین می شود که بر اساس برنامه ریزی، دریافت نفت خام دارخوین در این پالایشگاه تا دو ماه آینده به 160 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد:‌ با افزایش دریافت نفت خام از منطقه دارخوین، 60 هزار بشکه از نفت خام سنگین و ترش ورودی پالایشگاه کاسته و به جای آن 60 هزار بشکه نفت خام سبک از منطقه دارخوین به پالایشگاه وارد می‌شود.

روزانه 130 تا 140 هزار بشکه نفت خام شیرین و حدود 250 تا 270 هزار بشکه نفت خام ترش در پالایشگاه آبادان پالایش می شود.

به گفته ابهجی، با افزایش مصرف نفت خام سبک در پالایشگاه، تولید فرآورده‌های سبک و میان تقطیر از جمله گاز مایع، بنزین، نفت سفید و نفت گاز بیشتر و استفاده از ترکیب‌های گوگردی در محصولات تولیدی پالایشگاه و نفت کوره تولیدی کمتر می شود.

وی افزود: با استفاده از نفت خام سبک در پالایشگاه به واحدهای شست و شو برای حذف ترکیب‌های گوگردی مضر در محصولات نیازی نیست.

ابهجی کاهش هزینه‌های پالایش نفت خام سبک در مقایسه با نفت خام سنگین را از دیگر مزیت های استفاده از نفت خام سبک برای تولید محصولات در پالایشگاه برشمرد و افزود:‌ با توجه به افزایش تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر و کاهش تولید نفت کوره میزان ارسال نفت کوره به ماهشهر کاهش می‌یابد که این مسئله کاهش هزینه‌ها و افزایش سوددهی پالایشگاه را به دنبال دارد.

وی گفت: هم اکنون محصولات پالایشگاه بر اساس استانداردهای شرکت ملی نفت ایران تولید می‌شود.

10 درصد MTBE به بنزین تولیدی افزوده می‌شود

ابهجی در باره روش‌های بالا بردن کیفیت بنزین در پالایشگاه آبادان اظهار داشت: روزانه حدود سه تا چهار میلیون لیتر بنزین سوپر وارداتی به بنزین تولیدی این پالایشگاه برای بالا بردن عدد اکتان بنزین افزوده می شود.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان ماده افزودن ام.تی.بی.یی (MTBE) به بنزین تولیدی پالایشگاه آبادان را از دیگر روش های افزایش عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه برشمرد و افزود: عدد اکتان بنزین تولیدی پالایشگاه بدون افزودن این ماده کمتر از 80 است و با افزودن 10 درصد MTBE به این فرآورده، عدد اکتان به 87 خواهد رسید. 

بر اساس استاندارد، پالایشگاه ها مجازند تا 15 درصد ماده افزودنی ام.تی.بی.یی به بنزین تولیدی خود اضافه کنند.

افزایش کمیت و کیفیت فرآورده‌ها در مرحله دوم طرح بهسازی

به گفته ابهجی، مرحله دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان شامل واحد تقطیر در اتمسفر با ظرفیت روزانه 210 هزار بشکه و یک واحد تقطیر در خلا با ظرفیت روزانه 100 هزار بشکه است که این واحدها جانشین واحدهای تقطیر قدیمی 70، 75 و 80 می‌شود.

وی افزود: این پروژه از سوی شرکتی ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در حال انجام و بر اساس برنامه اولیه قرار است تا سال 1391 به بهره برداری برسد.

ابهجی با بیان این که مرحله دوم طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با هدف افزایش کمیت وکیفیت تولید فرآورده های نفتی راه اندازی می شود، افزود: با اجرای این پروژه، سه واحد گوگردزدایی برای ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه ساخته و گوگرد موجود در فرآورده های نفتی بر اساس استاندارد یورو فایو حذف و به صورت گوگرد جامد صادر می شود.

او یادآور شد: هم اکنون با توجه به استانداردهای وزارت نفت مقداری گوگرد در محصولات تولیدی پالایشگاه وجود دارد که با اجرای پروژه فاز دو این میزان کاهش می یابد.

کاهش تولید نفت کوره

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان با بیان این که هم اکنون نفت کوره تنها محصولی است که از پالایشگاه آبادان صادر می شود، افزود: روزانه 150 هزار بشکه (20 هزار تن) نفت کوره از پالایشگاه صادر می شود.

به گفته ابهجی، هم اکنون نفت کوره حدود 38 درصد از تولید محصولات پالایشگاه را به خود اختصاص داده است که با وارد سرویس شدن واحد کت کراکر در پالایشگاه این رقم به پایین تر از 30 درصد کمتر ( 8 تا 10 درصد) و در مقابل، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر از جمله بنزین و نفت گاز در پالایشگاه بیشتر می شود.

کد خبر 148411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =