گاز تزریقی به میدان آغاجاری قابلیت استفاده دوباره دارد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: گاز تزریق شده از میدان پارس جنوبی به میدان نفتی آغاجاری، در مخزن ذخیره می‌شود و به این ترتیب می‌توان در آینده از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار شانا،مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری افزود:  مخازن نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب از نظر لایه‌های نفتی و فشار در میان بهترین مخازن نفتی جهان قرار د‌ارند و این مزیت‌ها سبب ‌شده است تولید صیانتی از مخازن، مورد تاکید مدیران ارشد صنعت نفت قرار گیرد، اما با توجه به قدیمی بودن مخازن تحت سرپرستی شرکت آغاجاری و کاهش فشار و دبی چاه‌ها، برنامه تزریق گاز در دستور کار قرار گرفته است.

 

سید عبدالله موسوی اظهار داشت: با بهره‌ برداری از طرح تزریق گاز به آغاجاری بیش از یک میلیارد و 200 میلیون بشکه نفت خام دیگر در مدت 25 سال استحصال خواهد شد. 

 

وی افزود: در این طرح گاز تولیدی در میدان پارس جنوبی به وسیله یک خط لوله 56 اینچ به طول 504 کیلومتر و به وسیله هفت کمپرسور بزرگ به 22 حلقه چاه آغاجاری تزریق می‌شود.

        

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری تاکید کرد: تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری علاوه بر افزایش بازیافت و تولید صیانتی نفت از این میدان، باعث می‌شود گاز تزریق شده در همان مخزن ذخیره و در آینده استخراج شود و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

 

فعالیت در منطقه آغاجاری با حفر چاه شماره یک میدان آغاجاری در سال ‌١٣١٧ آغاز شد؛ پس از آن میدان‌های مارون، کرنج، رامشیر، پارسی، رگ سفید، پازنان و پرنج به بهره‌برداری رسیدند.

 

میدان نفتی آغاجاری سال ها عمده‌ترین تولید کننده نفت سبک ایران بوده و تولید آن در سال ‌١٣٤٦ چند بار از مرز یک میلیون بشکه در روز گذشته است.

 

شرکت بهره بردارى نفت و گاز آغاجارى با مرکزیت شهرستان امیدیه با تولید بخش عظیمی از نفت سبک و سنگین کشور از هشت میدان نفتى برای تامین خوراک پالایشگاه‌هاى داخل کشور و صادرات از جمله شرکت‌هاى تابع شرکت ملى مناطق نفت خیز جنوب به شمار مى‌رود.

کد خبر 148432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =