حسین دانا امروز (یکشنبه 22 آذر) در گفتوگو با خبرنگار شانا، با بیان این که کارهای عملیاتی سکوی ایران البرز طبق برنامه انجام شده، تصریح کرد: سکوی ایران البرز از ماهها قبل آماده انجام عملیات حفاری است و انجام این عملیات مستلزم هماهنگی با بخشهای مختلف است.
مدیرعامل شرکت نفت خزر در عین حال تصریح کرد عملیات حفاری توسط سکوی ایران البرز در موقعیت پیش بینی شده در هفته جاری انجام نخواهد شد.
دانا افزود: شروع حفاری در خزر بر اساس برنامه ریزی و با هماهنگی شرکت ملی نفت ایران انجام خواهد شد.
دکتر میرکاظمی، وزیر نفت چندی پیش از آماده بودن سکوی ایران البرز برای آغاز عملیات حفاری در محدوده آب های ایران خبر داده و گفته بود: عملیات اکتشاف در کشور باید همواره ادامه و گسترش یابد و به گونهای باشد که بیش از برداشت ذخایر هیدروکربوری اکتشاف انجام شود و نباید اجازه دهیم ذخایر کشور از میزان برداشت کمتر شود.
سکوی حفاری نیمه شناور ایران - البرز با حضور دکتر محمود احمدینژاد مرداد سال جاری به بهرهبرداری رسید؛ این سکو از نیمه اردیبهشت ماه امسال عملیات آزمایشی حفاری خود را در آبهای کم عمق با موفقیت به پایان برد.
عملیات ساخت این سکو با با بودجه اولیه 215 میلیون دلار و 34 میلیارد تومان توسط کنسرسیوم صدرا - GVA از نیمه اول سال 1380 در سواحل نکا آغاز شد.
سکوی نیمه شناور ایران _ البرز سکویی مناسب برای حفاری در آب های عمیق تا عمق 1000 متر و حفاری در بستر دریا تا 6000 متر از نوع 4 ستونه است که توانایی تثبیت موقعیت به شیوه لنگراندازی را داشته و برای عملکرد در دریای با موج تا 21 متر طراحی شده است.
یکی از دستاوردهای بزرگ در ساخت این سکو ، بیشترین استفاده از توانمندی ساخت داخل بوده و همچنین همه مراحل ساخت، نصب و به آب اندازی این سکـــــــــو را کارشناسان و مهندسان ایرانی انجام داده اند.
ساخت این دکل در قالب سه پروژه بزرگ ساخت سکوی حفاری نیمه شناور ایران-البرز، ساخت سه فروند شناور پشتیبانی چند منظوره لنگرانداز (کاسپینهای 1 و 2 و 3) و پروژه پایگاه پشتیبانی عملیات نفتی در طرح جامع و در طرحهای ضربتی تدوین شد.
سکوی ایران البرز و یدک کش های کاسپین پس از پایان عملیات ساخت مورد تایید موسسه رده بندی DNV قرار گرفتند و گواهینامه رعایت موازین استاندارد از این موسسه دریافت کرند که این نشان از موفقیت متخصصان داخلی ایران دارد.
نظر شما