نفتکش غول پیکر ایرانی، برترین کشتی جهان در سال 2009 میلادی

شانا _ گروه نفت: نفتکش غول پیکر 320 هزار تنی شرکت ملی نفتکش ایران، به عنوان بهترین کشتی از سری نفتکش‌های جدید فعال سال 2009 میلادی در جهان برگزیده شد.

رئیس امور برنامه‌ریزی شرکت ملی نفتکش ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر افرود: دو فروند از کشتی‌های شرکت ملی نفتکش ایران به نام‌های داور و دادگر که از سوی شرکت کشتی‌سازی دوو ساخته شدند، نامزد کسب عنوان برترین کشتی‌های نفتکش فعال در سال 2009 میلادی معرفی شدند.

عبدالصمد تعقل تصریح کرد: نشریه Marine Log یکی از مؤسسه‌هایی است که در آغاز هر سال آماری از برترین‌های کشتی‌ها، سازه‌ها و صنایع دریایی سال گذشته را اعلام می‌کند؛ این مؤسسه در نخستین روز از ژانویه سال 2010 میلادی، آماری از برترین‌های صنایع دریایی را معرفی کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس از میان حدود 200 فروند نفتکش جدیدی که در سال 2009 میلادی به ناوگان حمل و نقل دریایی نفت و فرآورده های نفتی جهان پیوستند، نفتکش ایرانی داور برگزیده شده است؛ همچنین برترین سازه‌های دریایی در اندازه‌های مختلف از قبیل کشتی ال.ان.جی بر، ریگ حفاری، کشتی تفریحی و اقامتی و نفتکش نیز از سوی این مؤسسه معرفی شدند.

هم اکنون نفتکش داور در مالکیت شرکت ملی نفتکش و در خدمت صادرات نفت ایران است؛ این نفتکش همان نفتکشی است که نیمه نخست سال گذشته میلادی در مراسمی در کره جنوبی با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تحویل گرفته شد؛ این کشتی که مجهز به تجهیزات و امکانات ایمنی پیشرفته و سیستم‌های مقابله با دزدان دریایی و آلودگی‌های زیست‌محیطی است‌، به لحاظ استانداردهای بین‌المللی یک کشتی نمونه و منحصر به فرد به‌شمار می‌رود. کشتی داور در یارد شرکت کشتی‌سازی دوو و با نظارت تیم فنی متخصص شرکت ملی نفتکش ساخته شده است.

تعقل توضیح داد: نفتکش دو جداره داور، 333 متر طول، 60 متر عرض، 5/30 متر ارتفاع، 21 متر آبخور و معادل دو میلون بشکه ظرفیت دارد؛ متوسط سرعت این کشتی در زمان بار 16 نات است؛ مصرف سوخت دیزلی این نفتکش 104 تن در روز است که مصرف سوخت آن تا حد چشمگیری در قیاس با کشتی‌های مشابه پایین آمده است؛ برخورداری از گواهینامه Comfort Class از دیگر امتیازهای این کشتی است که نشان می‌دهد این کشتی کمترین لرزش را دارد که در کاهش مصرف سوخت و آسایش خدمه بسیار مؤثر است.

وی یادآور شد: کشتی ال.ان.جی بر قطری به نام سمیرا ساخت شرکت دوو، ریگ حفاری به نام ترانس اوشن (Transocean) ساخت شرکت دوو، هتل شناور دانسویفد (Danswifd) ساخت یک شرکت آلمانی، کشتی لوله گذار به نام سامسون ساخت شرکت کره‌ایی SDX و نفتکش ایرانی داور ساخت شرکت دوو، برترین سازه‌های دریایی سال 2009 میلادی به شمار می‌روند.

به گفته تعقل، طراحی بدنه، ماشین‌آلات، تجهیزات، میزان لرزش، تجهیزات حفظ محیط زیست دریایی، مقدار سولفور خروجی از دودکش‌های کشتی، سطح رفاه کارکنان و سایر امتیازهای فنی و محیط زیستی، از جمله معیارهای در نظر گرفته شده برای انتخاب برترین سازه‌های دریایی جهان در سال 2009 میلادی بوده‌اند.

رئیس امور برنامه‌ریزی شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه مؤسسه‌های معتبر دیگری نیز آمار برترین‌ها هر سال را اعلام می‌کنند، اظهار داشت: مؤسسه DNV نروژ نیز قرار است به زودی برترین‌های سال 2009 میلادی را در حوزه های مختلف اعلام کند که پیش‌بینی می‌شود، نفتکش ایرانی دادگر که شایستگی دریافت عنوان برترین نفتکش را دارد، از سوی این مؤسسه برگزیده شود.

کد خبر 151178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =