آمادگی ایران برای گسترش همکاری در حوزه نفت و گاز با آفریقای جنوبی

شانا _ گروه نفت: دکتر مسعود میرکاظمی در دیدار با رئیس مجلس آفریقای جنوبی گفت: ایران برای گسترش همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه نفت و گاز و تبادل هیئت‌های فنی آمادگی دارد و از توسعه روابط تجاری و بانکی با "کیپ تاون" حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، وزیر نفت روز گذشته (دوشنبه 5 بهمن) در ملاقات با ماکس سیسولو، رئیس مجلس آفریقای جنوبی با اشاره به یکصد سال پیشینه صنعت نفت ایران افزود: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران توان تولید روزانه 5/4 میلیون بشکه نفت و 550 میلیون متر مکعب گاز را دارد.

میرکاظمی با اشاره به توانمندی ایران در زمینه تولید نفت و گاز تصریح کرد: هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران به چند کشور نفت و گاز خیز خدمات آموزشی و فنی ارائه می‌کند.

وزیر نفت با بیان این که ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها صادرکننده نفت و وارد کننده کالاهای مصرفی بود، افزود: امروزه ایران در حوزه‌های مختلفی از قبیل، هوافضا، سلول‌های بنیادی، انرژی هسته‌ای، صنایع، خدمات فنی و مهندسی، به فناوری‌های چشمگیر و ارزشمندی دست یافته است.

میرکاظمی با ارزیابی مطلوب روابط دو کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی، نقاط مشترک فراوان و مواضع نزدیکی در زمینه مسائل بین‌المللی و جهانی دارند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری شرکت‌های آفریقای جنوبی در صنایع پتروشیمی ایران گفت: این موضوع نشانگر آن است که امکان توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف وجود دارد و هم‌اکنون ظرفیت توسعه و گسترش همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی در زمینه انرژی بسیار چشمگیر است.

به گفته وزیر نفت، شرکت ساسول آفریقای جنوبی که در سرمایه‌گذاری و ساخت مجتمع پتروشیمی آریاساسول در عسلویه مشارکت موفقی داشته است، می‌تواند در ایران فعال‌تر شود.

وی با تأکید بر ضرورت فعال‌تر شدن اتاق‌های بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی ادامه داد: هم‌اکنون آمادگی لازم برای گسترش همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه نفت و گاز و مذاکره و تبادل نظر هیئت‌های فنی دو کشور در این زمینه وجود دارد.

میرکاظمی با اشاره به ظرفیت بالای تولید محصولات پتروشیمی در ایران، یادآور شد: با توجه به این که هم‌اکنون زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع پتروشیمی فراهم شده است، جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد در برنامه پنجم توسعه، تولید محصولات پتروشیمی خود را به 90 میلیون تن در سال افزایش دهد.

وی در این دیدار از وزیر انرژی آفریقای جنوبی دعوت کرد تا برای بازدید از تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی ایران و مذاکره با هیئت‌های ایرانی به کشورمان سفر کند.

وزیر نفت کشورمان، نزدیکی و دوستی میان دو کشور ایران و آفریقای جنوبی را در انقلابی بودن مردم دو کشور خواند و اظهار داشت: ایرانیان، نلسون ماندلا را قهرمان قاره آفریقا می‌شناسند.

تشکیل شورای تجاری میان ایران و آفریقای جنوبی

رئیس مجلس آفریقای جنوبی نیز در دیدار با وزیر نفت کشورمان بر تشکیل شورای تجاری میان دو کشور برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی تأکید کرد.

ماکس سیسولو با بیان این که سفر به ایران، تبلور واقعی روابط صمیمانه میان دو کشور است، اظهار داشت: سطح مطلوب روابط سیاسی دو کشور، نشانگر تمایل به گسترش روابط ایران و آفریقای جنوبی است و تا کنون شاهد دستاوردهای با شکوه ملت ایران در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بوده‌ایم.

وی با تأکید بر این که آفریقای جنوبی تحت تأثیر رشد صنعتی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، گفت: تا کنون حدود 25 درصد از نیازهای واقعی آفریقای جنوبی به نفت، از ایران تأمین شده است؛ به طوری که پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی متناسب با نفت وارداتی از ایران ساخته شده اند.

سیسولو با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور ایران و آفریقای جنوبی یادآور شد: هم‌اکنون شرکت‌های فعال آفریقای جنوبی در حوزه انرژی در ایران فعالیت می‌کنند.

رئیس مجلس آفریقای جنوبی با بیان این که شخصیت حضرت امام خمینی (ره) یک شخصیت جهانی است، گفت: مردم آفریقای جنوبی به امام خمینی عشق می‌ورزند؛ نظام جدید آفریقای جنوبی نیز مرهون پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است و ما از حمایت‌ها و کمک‌های صمیمانه جمهوری اسلامی برای پیشرفت و توسعه آفریقای جنوبی سپاسگزاریم.

به گزارش شانا، در این دیدار، سفیر آفریقای جنوبی در ایران، تعدادی از نمایندگان و مقام‌های ارشد مجلس آفریقای جنوبی و جمعی از فعالان اقتصادی و تجاری این کشور، هیئت همراه رئیس مجلس آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دادند.

کد خبر 151486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =