بازسازی و نوسازی پیشرفته‌ترین دستگاه حفاری دریایی در خلیج فارس

اهواز _ شانا _ گروه نفت: دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی، پیشرفته‌ترین دستگاه حفاری در آب‌های خلیج فارس، بازسازی و نوسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، بازسازی و نوسازی دستگاه های حفاری دریایی به سبب خوردگی شدید ناشی از رطوبت بالا و شوری آب بسیار با اهمیت است و معمولا، هر پنج سال یکبار صورت می گیرد.

 

شرکت ملی حفاری ایران با هدف حفظ استانداردهای بین المللی و روزآمد بودن دستگاه ها، بازسازی و نوسازی این دستگاه را در نزدیک ترین زمان در دستور کار قرار داده است.

 

در بازسازی و نوسازی دستگاه های حفاری دریایی، تعمیرات و بازبینی قسمت های مختلف و رنگ آمیزی سازه و تجهیزات برنامه ریزی می شود.

 

دستگاه حفاری شهید رجایی سال 1364 به ناوگان شرکت ملی حفاری ایران پیوست؛ این دستگاه، یکی از مجهزترین و کاملترین دستگاه های حفاری دریایی موجود در خلیج فارس است.

 

دستگاه حفاری شهید رجایی تاکنون سه دوره بازسازی و نوسازی شده که یک مورد آن در خارج از کشور و دو مورد به دست متخصصان توانمند داخلی در یارد جزیره کیش محقق شد.

 

دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی هم اکنون در موقعیت فارور در نزدیکی جزیره کیش در حال حفاری روی یک حلقه چاه اکتشافی برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران است.

 

این دستگاه از زمان آغاز فعالیت (سال 1364) تاکنون 88 حلقه چاه دریایی شامل 5 حلقه چاه اکتشافی، 22 حلقه توسعه ای و 61 حلقه چاه تعمیری در آب های خلیج فارس حفاری کرده که از این تعداد 12 حلقه چاه توسعه ای در فازهای 4 و 5 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی بوده است.

 

شرکت ملی حفاری ایران هم اکنون افزون بر 60 دستگاه حفاری خشکی و دریایی در اختیار دارد که از این تعداد 3 دستگاه شهید رجایی، شهید مدرس و مورب (ابوذر) دریایی است و  دو دستگاه حفاری دریایی استیجاری نیز برای این شرکت در فازهای 9 و 10 پارس جنوبی مشغول به کار هستند.

 

ایران در آب های خلیج فارس هم اکنون 13 دستگاه حفاری فعال دارد که با توجه به برنامه پنجم توسعه و هدف گذاری 500 حلقه چاه نفت و گاز دریایی تا پایان این برنامه باید این تعداد به 35 دستگاه افزایش داده شود.

 

شرکت ملی نفت ایران نیز ساخت چند دستگاه حفاری دریایی در داخل و خرید تعدادی دیگر را در برنامه دارد. 

کد خبر 151838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =