چاپ اولین تمبر یادبود پنجاهمین سالگرد تاسیس اوپک

شانا _ گروه بین الملل: دولت قطر به مناسبت گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تمبر یادبود چاپ کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه پنینسولا قطر، هر یک از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در نظر دارند به مناسبت گرامیداشت پنجاهمین سال تاسیس این سازمان، یک تمبر یادبود چاپ کنند.

قطر، دومین تولید کننده کوچک اوپک، اولین کشوری است که اقدام به چاپ این تمبر یادبود با لوگوی ویژه جشن های پنجاه سالگی اوپک کرد.

مراسم رونمایی از تمبر یادبود ویژه پنجاهمین سال تاسیس اوپک در کشور قطر با کمک اداره پست این کشور (قطر پست) برگزار شد، این اداره از ژانویه گذشته اقدام به طراحی و چاپ این تمبر یادبود کرده است.

اداره امور اوپک و اداره کل روابط عمومی وزارت نفت نیز برنامه های متعددی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس اوپک برنامه ریزی کرده اند که به تدریج  اجرایی می شوند.

بر اساس گزارش دبیرخانه اوپک، این سازمان در نظر دارد در سال جاری، سالگرد پنجاهمین سال حیات خود را با برگزاری مراسم فرهنگی در چهار قاره جهان جشن بگیرد.

ضیافت بزرگ سالگرد 50 سالگی اوپک در سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور 1389) با حضور مقام های ارشد کنونی و پیشین این سازمان و با هدف تاکید بر دستاوردهای اوپک در نیم قرن گذشته برگزار می شود.

دبیرخانه اوپک واقع در وین اتریش با برگزاری یک نمایشگاه، پیشرفت های اوپک در طول 50 سال گذشته را برای عموم معرفی خواهد کرد، همچنین برنامه های مشابهی شامل معرفی فرهنگ و هنر کشورهای مختلف عضو اوپک، از آفریقا گرفته تا خاورمیانه و آمریکای جنوبی اجرا خواهد شد.

به همین مناسبت دبیرخانه اوپک در وین با برگزاری آزمون هایی، میزان مهارت دانش آموزان کشورهای عضو را در زمینه اطلاعات حوزه انرژی به آزمون می سپارد و مسابقه نقاشی نیز برای دانش آموزان کشور میزبان یعنی اتریش برگزار خواهد کرد.

مراسم بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس اوپک پیش از این با پرده برداری از لوگوی پنجاهمین سال فعالیت این سازمان آغاز شده است.

اوپک 14 سپتامبر 1960 میلادی (23 شهریور 1338خورشیدی) با حضور پنج کشور تولید کننده عمده نفت جهان در نشستی در بغداد پایتخت عراق تاسیس شد و ایران نقشی کلیدی در تشکیل این سازمان ایفا کرد.

این سازمان هم اکنون 12 عضو دارد و متعهد به برقراری ثبات در بازار نفت، عرضه مطمئن و برگشت منصفانه سرمایه به سرمایه گذاران و حمایت از توسعه پایدار با توجه به دغدغه های زیست محیطی است.

کشورهای ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات متحده عربی و ونزوئلا 12 عضو کنونی این سازمان هستند.

کد خبر 152026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =