۲۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۷
  • کد خبر: 152411
حفاری فاز 15 پارس جنوبی نوروز 89 آغاز می‌شود

شانا _ گروه نفت: عملیات حفاری تنها چاه عمودی فاز 15 پارس جنوبی با پایان مرحله نخست نصب لوله‌های جداری 11 حلقه چاه این فاز از ابتدای فروردین‌ 89 آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت حفاری دانا در گفت‌وگو با شانا با اعلام این خبر افزود: عملیات حفاری فاز 15 پارس جنوبی به‌صورت تجمیعی و همزمان (Bath Driling) از اوایل اسفند امسال آغاز شده و در هر سکوی پارس جنوبی 1+11 حلقه چاه در مدت زمان حدود دو سال، حفاری می‌شود.

"اصغر رستمی" تصریح کرد: 11 حلقه چاه به‌صورت عمودی و جهت‌دار و یک حلقه چاه توصیفی که از پیش حفاری شده است، به‌صورت عمودی و تا عمق نهایی حفاری شده، از این رو چاه عمودی نیز نامیده می‌شود.

وی افزود: نصب لوله‌های جداری 26 اینچ 11 حلقه چاه فاز 15 پارس جنوبی تا اواخر هفته آینده پایان می‌یابد، ضمن آن که این لوله‌ها در حفره 32 اینچی و تا عمق 260 متری در داخل چاه رانده شده‌اند.

به گفته رستمی، با پایان نخستین مرحله از حفاری فاز 15، حفاری چاه توصیفی (عمودی) این فاز آغاز می‌شود تا از این طریق اطلاعات جدیدتری از مخزن پارس جنوبی در این نقطه به دست آید، سپس با اطلاعات پیشین مخزن مطابقت داده و به‌روز شود.

حفاری چاه توصیفی فاز 15 تا پایان بهار تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت حفاری دانا گفت: با دریافت اطلاعات لازم از مخزن از طریق تکمیل حفاری چاه توصیفی فاز 15، این چاه به یک چاه تولیدی تبدیل می‌شود، ضمن آن که حفاری این چاه تا اواخر بهار سال آینده پایان می‌یابد.

عمق چاه‌ها در موقعیت فازهای 15 و 16 پارس جنوبی تا حدود 4200 متر و متوسط زمان حفاری هر چاه حدود 75 روز طول می‌کشد، البته زمان حفاری و عمق چاه‌های عمودی و جهت‌دار با یکدیگر متفاوت است.

به گفته رستمی، بر اساس برنامه زمان‌بندی پروژه، عملیات حفاری فاز 15 پارس جنوبی از 22 بهمن 1388 آغاز شده است و تا شهریور 1390 (سپتامبر 2012) پایان خواهد یافت.

وی یادآور شد: هم‌اکنون بخش چشمگیری از اقلام مورد نیاز حفاری و تجهیزات درون چاهی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی خریداری شده است و در انبار نگهداری می‌شود، همچنین باقی نیازهای پروژه به‌تدریج از داخل و خارج تأمین می‌شود.

سرمایه‌گذاری 626 میلیون یورویی قرارداد EPD فازهای 15 و 16

رستمی ارزش قرارداد حفاری فازهای 15 و 16 پارس جنوبی را 626 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: شرکت نفت و گاز پارس حفاری 24 حلقه چاه دریایی را به‌صورت EPD شامل سه بخش مهندسی، خرید و حفاری به شرکت حفاری دانا واگذار کرده، تاکنون حدود 119 میلیون یورو از منابع مالی پروژه تا جذب شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت حفاری دانا، قرارداد اجاره این دکل 6 ماهه، اما برای دو سال قابل تمدید است، البته شرکت نفت و گاز پارس پیشنهاد کرده تا این دکل قدیمی با یک دکل جدید جایگزین شود.

آغاز حفاری فاز 16 همزمان با آغاز سال نو

رستمی همچنین یادآور شد: شرکت حفاری دانا کیش، همچنین برای تأمین دکل حفاری فاز 16 پارس جنوبی، به پیشنهاد نفت و گاز پارس با شرکت چینی پتروگلوبال قرارداد منعقد کرده که هم‌اکنون این قرارداد در مرحله هماهنگی برای تحویل دکل در موقعیت فاز 16 پارس جنوبی است.

وی تصریح کرد: این ریگ حفاری که COSL FORCE نام دارد، به‌زودی بندر شارجه را به مقصد فاز 16 ترک می‌کند و تا هفته آینده به موقعیت این فاز منتقل شده و در مدت دو روز بر روی جکت فاز 16 نصب می‌شود؛ از این رو عملیات حفاری این فاز پارس جنوبی نیز همزمان با سال نو آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت حفاری دانا توضیح داد: دکل حفاری در هر یک از سکوهای فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در آغاز، حفاری چاه توصیفی موجود هر فاز را تکمیل می‌کند تا اطلاعات کامل‌تری از مخزن در این محل به دست آید، سپس حفاری تجمیعی و همزمان 11 حلقه چاه در هر سکو را ادامه می‌دهند.

به گزارش شانا، هدف‌ از اجرای طرح توسعه‌ فازهای 15 و 16 پارس جنوبی که مشابه فازهای 17 و 18 این میدان است، برداشت روزانه 56 میلیون و 600 هزار مترمکعب گاز از مخزن، تولید 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی تصفیه شده، تولید سالانه‌ یک میلیون و 50 هزار تن‌ گاز مایع‌ (پروپان و بوتان)، همچنین تولید سالانه یک میلیون‌ تن‌ اتان‌ به‌ منظور تأمین‌ خوراک‌ واحدهای‌ پتروشیمی‌ است.

استحصال روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد، از دیگر هدف های توسعه این فازها اعلام شده است.

کد خبر 152411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =