تعیین سقف مصرف از سوی چین بر قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت

شانا _ گروه بین الملل: طرح های چین برای کاهش رشد مصرف نفت این کشور تا سال 2020، تأثیرهای شدیدی بر قیمت این محصول خواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ، فریدون فشارکی، رئیس مؤسسه سنگاپوری فکتز گلوبال انرژی، گفت: ممکن است چین اجازه دهد مصرف این کشور تا سال 2020، با رسیدن به 13 میلیون بشکه در روز، رکورد بشکند، اما پس از آن، مصرف این کشور، سالانه 1/1 درصد کاهش می یابد.

 

طبق گزارش سالانه بی.پی، سال گذشته، مصرف نفت چین با 7/6 درصد رشد، به 8 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسید.

 

فشارکی گفت: یکی از اولویت های راهبردی چین، این است که اوج گرفتن مصرف نفت این کشور، تنها تا سال 2020 ادامه پیدا کند و پس از آن متوقف شود.

 

به گفته وی، دولت چین ممکن است برای رسیدن به این هدف، از شرکت ها بخواهد از انرژی های جایگزین و روش های صرفه جویی در مصرف استفاده کنند و یا حتی به سهمیه بندی سوخت متوسل شود.

 

طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، رشد تقاضای نفت در سال آینده میلادی، حدود 7/3 درصد، و در انحصار کشورهای در حال توسعه خواهد بود.

 

سهم چین از کل رقم رشد جهانی مصرف نفت در سال 2011، یک سوم است و مصرف این کشور، 5/4 درصد، معادل420 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 

پیش بینی می شود رشد مصرف نفت چین در سال جاری میلادی، 2/9 درصد باشد.

 

طبق گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی درباره دورنمای میان مدت نفت، تقاضای فراورده های نفتی در کشورهای در حال توسعه قاره آسیا، سالانه 8/3 درصد افزایش می یابد و از رقم روزانه 18 میلیون و 500 هزار بشکه در سال گذشته میلادی، به رقم روزانه 23 میلیون بشکه در سال 2015 می رسد.

 

سهم چین از این رشد تقاضا، حدود 50 درصد است.

 

چندی پیش، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد چین با پیشی گرفتن از آمریکا، در سال 2009 بزرگترین مصرف کننده انرژی جهان بوده است.

کد خبر 156540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =