خوراک گاز پتروشیمی‌ها به بیش از 160 میلیون مترمکعب در روز می‌رسد

شانا _ گروه پتروشیمی: معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، گفت: امسال نزدیک به 40 میلیون مترمکعب گاز در روز تحویل صنایع پتروشیمی خواهد شد که این رقم تا پایان برنامه پنجم توسعه به 163 میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته مهر امروز (شنبه 31 اردیبهشت) در نهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی گفت: مهم ترین حلقه های زنجیره بالادست و پایین دست در صنعت نفت به پتروشیمی اختصاص یافته است، زیرا این صنعت دارای ارزش افزوده بالا و پتانسیل های صادراتی مطلوب است تا جایی که پیش بینی شده است از رقم صادرات غیرنفتی سال جاری (45 میلیارد دلار) 18 میلیارد دلار حاصل از فعالیت صنعت پتروشیمی باشد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، پتروشیمی را محور توسعه صنعتی در جهان خواند و تاکید کرد: این صنعت به دلیل مزیت هایی که دارد، صنعتی تولیدی، علمی و اقتصادی است.

وی وجود خوراک مناسب و ذخایر غنی گاز در کشور را از مهم ترین فرصت های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشور اعلام کرد و افزود: از آنجا که در دنیای امروز نقش ذخایر نفت و گاز در سبد انرژی جهان انکارناشدنی است، توجه به چنین مولفه ای برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی بسیار مهم است.

خجسته مهر با بیان این که باید به دنبال پیدا کردن الزام های یک توسعه پایدار، رقابت پذیر و صادراتی در صنعت پتروشیمی باشیم، تاکید کرد: اعتقاد داریم توسعه دانش محور در صنعت پتروشیمی یکی از این الزام هاست که موجب می شود توجیه اقتصادی اجرای طرح های پتروشیمی و راندمان آنها با استفاده از فناوری های جدید افزایش یابد.

وی افزود: هم اکنون صنعت پتروشیمی راندمانی افزون بر 80 درصد دارد که از نظر ما با استفاده از فناوری های جدید می توان این راندمان را به سطح قابل توجه و مطلوب ارتقا داد.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اشاره به موفقیت های به دست آمده در عرصه دانش و پژوهش صنعت پتروشیمی تاکید کرد: باید در صنعت پتروشیمی به جایی برسیم که در کنار صادرات محصولات متنوع، دانش فنی ساخت داخل را نیز به دنیا عرضه کنیم.

وی یادآور شد: هم اکنون طراحی، نصب و ساختمان مربوط به ساخت واحدهای پتروشیمی 100 درصد توسط متخصصان ایرانی و کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نیز تا 60 درصد در داخل کشور انجام می شود، ضمن این که ساخت کالاهای انحصاری و تجهیزات دوار نیز از دیگر برنامه های صنعت پتروشیمی برای سال های آینده است.

خجسته مهر رویکرد کلی صنعت پتروشیمی در برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله را ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای طرح های پتروشیمی، اجرای طرح ها در زنجیره ارزش و استفاده از فناوری های روزآمد دنیا اعلام و تصریح کرد: با توجه به پویایی صنعت پتروشیمی، چشم انداز 1404 این صنعت را روشن می بینیم.

کد خبر 170524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =