تولید نفت‌خام از 9 چاه متروکه میدان مسجدسلیمان از سر گرفته شد

شانا _ گره نفت: ناجی سعدونی از به تولید رسیدن 9 چاه از 17 حلقه چاه متروکه میدان نفتی مسجد سلیمان در روزهای گذشته و در آستانه آغاز یکصد و چهارمین سال تولید نفت از آن خبر داد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) در گفت و گو با خبرنگار شانا، از وارد مدار تولید شدن 9 حلقه چاه میدان متروکه میدان نفتی 103 ساله مسجد سلیمان خبر داد و گفت: نفت تولید شده از این میدان برای صادرات به شرکت مناطق نفت خیز جنوب تحویل داده می شود.

وی با بیان این که تولید میدان نفتی مسجد سلیمان به تدریج به 25 هزار بشکه در روز خواهد رسید، گفت: ظرف 20 روز آینده با وارد مدار شدن هر 17 حلقه چاه این میدان، تولید آن به ظرفیت اسمی خواهد رسید.

سعدونی حجم نفت درجای میدان مسجد سلیمان را حدود 6.2 میلیارد بشکه برآورد و تصریح کرد: تولید نفت در ایران برای نخستین بار در خرداد 1287 از مسجد سلیمان آغاز و تا کنون از این مخزن، حدود 1.2 میلیارد بشکه نفت برداشت شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) با بیان این که تا کنون حدود 18 درصد از نفت درجای مخزن مسجد سلیمان برداشت شده است، پیش بینی کرد در طرح توسعه جدید، ضریب بازیافت یکی از قدیمی ترین مخازن نفتی دنیا به حدود 20 درصد برسد.

وی با بیان این که با بهره برداری از طرح جدید توسعه میدان مسجد سلیمان، بیش از یکصد میلیون بشکه دیگر از نفت درجای این مخزن قابل استحصال خواهد شد، اظهار کرد: بر اساس طرح جامع توسعه (MDP) میدان، تولید روزانه 25 هزار بشکه از این مخزن برای مدت چهار سال ثابت خواهد بود و پس از آن روند کاهشی خواهد داشت؛ البته تولید از این میدان برای حدود 20 سال آینده ادامه خواهد داشت.

سعدونی با تأکید بر این که تولید نفت خام از میدان مسجد سلیمان از لایه آسماری این مخزن انجام می شود، گفت: نفت تولیدی مسجد سلیمان دارای درجه پی آی 38 است که پس از فرآورش در واحد بهره برداری به واحد بهره برداری نفت سفید و از آنجا به اهواز منتقل می شود.

اولین چاه نفت در ایران و خاورمیانه پنجم خرداد 1287 خورشیدی در مسجدسلیمان به تولید رسید.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قدیمی ترین بخش صنعت نفت کشور است.

مسجدسلیمان در 125 کیلومتری شمال شرقی اهواز و در کوهپایه های زاگرس واقع است.

کد خبر 170532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =