طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفت

مسجدسلیمان _ شانا _ گروه نفت: همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان در شمال استان خوزستان با بازدید‌ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از این طرح در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، در مراسم راه اندازی این طرح مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) گفت: در اجرای این طرح ضمن احداث یک واحد بهره برداری و نمکزدایی در موقعیت تلبزان مسجدسلیمان، 15 حلقه چاه توسعه ای و 2 حلقه چاه دفع پساب حفاری شده که تا کنون 9 حلقه آن فعال و بقیه به تدریج در مدار عملیات قرار خواهند گرفت.

ناجی سعدونی افزود: با اتمام کامل این طرح تولید نفت از این میدان به 25 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی اظهار داشت: مراحل راه اندازی آزمایشی این طرح بر اساس قرارداد بیع متقابل از پنجم اردیبهشت ماه سال جاری کلید خورد و در اجرای آن تولید نفت هم اکنون به 20 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

سعدونی گفت: با افزایش تولید از میدان مسجدسلیمان تا سقف 25 هزار بشکه در روز پس از موفقیت آمیز بودن آزمایشات تولید، راه اندازی رسمی طرح در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

سعدونی حجم نفت درجای میدان مسجد سلیمان را حدود 6.2 میلیارد بشکه برآورد و تصریح کرد: تولید نفت در ایران برای نخستین بار در خرداد 1287 از مسجد سلیمان آغاز و تا کنون از این مخزن، حدود 1.2 میلیارد بشکه نفت برداشت شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) با بیان این که تا کنون حدود 18 درصد از نفت درجای مخزن مسجد سلیمان برداشت شده است، پیش بینی کرد در طرح توسعه جدید، ضریب بازیافت یکی از قدیمی ترین مخازن نفتی دنیا به حدود 20 درصد برسد.

سعدونی با تأکید بر این که تولید نفت خام از میدان مسجد سلیمان از لایه آسماری این مخزن انجام می شود، گفت: نفت تولیدی مسجد سلیمان دارای درجه ای پی آی 38 است که پس از فرآورش در واحد بهره برداری به واحد بهره برداری نفت سفید و از آنجا به اهواز منتقل می شود.

اولین چاه نفت در ایران و خاورمیانه پنجم خرداد 1287 خورشیدی در مسجدسلیمان به تولید رسید.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از شرکت های تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قدیمی ترین بخش صنعت نفت کشور است.

مسجدسلیمان در 125 کیلومتری شمال شرقی اهواز و در کوهپایه های زاگرس واقع است.

 

کد خبر 170784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =