ایجاد بیش از 2 هزار فرصت شغلی در استان ایلام

شانا _ گروه نفت: حمید کریمی گفت: انتظار می رود با افزایش پیشرفت فیزیکی 12 درصدی در اجرای طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله، امکان ایجاد بیش از دو هزار فرصت شغلی دیگر در استان ایلام فراهم شود.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، حمید کریمی گفت: پیش بینی می شود با سرمایه گذاری حدود ۵/۱ میلیارد دلار هزینه انجام این طرح در پنج سال آینده، شاهد دگرگونی اقتصادی و اجتماعی استان ایلام به ویژه شهرهای ایلام و مهران باشیم.

وی با اشاره به لزوم توجه ویژه به مناطق آسیب دیده از جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه کشورمان افزود: استان ایلام و به ویژه شهر مهران یکی از مناطق محروم کشور است که هنوز زخم ها و مصایب فراوان ناشی از بروز جنگ تحمیلی ۸ ساله، از زندگی مردم صبور آن به طور کامل رخت برنبسته و التیام نیافته؛ از این رو بذل توجه مسئولان کشوربرای ایجاد فضای کسب و کار و ایجاد رونق اقتصادی منطقه ضروری است.

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله با اعلام این موضوع که فعالیت های جاری برای آماده سازی مقدمات طرح توسعه دو میدان نفتی آذر و چنگوله انجام شده است، گفت: فعالیت های عملیاتی یادشده در بلوک اناران با مدیریت متخصصان ایرانی و با هدایت و کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به منظور رسیدن به تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام از میدان آذر و تولید اولیه ۱۰ هزار بشکه نفت از میدان چنگوله انجام شده است.

وی گفت: توسعه میدان های آذر و چنگوله از مرداد ۱۳۸۷ با استفاده از منابع داخلی و اعتماد و حمایت های بی دریغ مسئولان ارشد وزارت نفت و شرکت متن در پرتو احساس خودباوری و تکیه بر توان داخلی آغاز شده است.

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله در باره موقعیت جغرافیایی این طرح یادآور شد: بلوک اناران در دماغه کوه های زاگرس در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام میان دو شهر مهران و دهلران قرار دارد و محدوده ای به مساحت ۴۸۲ میلیون متر مربع را در برمی گیرد.

وی افزود: بلوک اناران شامل دو میدان نفتی است که میدان آذر یکی از میدان های هیدروکربوری موجود در ساختار زمین‌شناسی منطقه اناران و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهران واقع شده است.

کریمی با بیان این که نفت درجای میدان آذر به میزان 2.5 میلیارد بشکه استاندارد برآورد شده است، افزود: مخزن بنگستان این میدان با میدان بدرا در کشور عراق مشترک است و تولید روزانه از این میدان ۶۵ هزار بشکه در روز با درجه API حدود ۳۲ خواهد بود.

وی گفت: میدان دوم کشف شده در این بلوک میدان چنگوله است که در قسمت جنوب شرق میدان آذر واقع شده و از نظر اندازه و مساحت از میدان آذر بزرگ تر است که تا کنون نفت درجای به میزان 3.6 میلیارد بشکه با درجه API حدود ۲۳ برای آن برآورد شده و با اجرای برنامه توصیف این میدان، ممکن است این میزان تا حدود دو برابر تغییر یابد؛ از این رو میزان نهایی تولید روزانه این میدان پس از اجرای عملیات توصیفی مشخص خواهد شد.

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله اجرای این پروژه را دارای صرفه اقتصادی انکارناپذیر خواند و تاکید کرد: گزارش اقتصادی بودن اکتشاف میدان آذر در دسامبر ۲۰۰۵ به شرکت ملی نفت ایران ارائه شد و در اول آگوست ۲۰۰۶ به تصویب رسید.

کریمی افزود: تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام در قالب تولید زودهنگام در سال ۹۳ و استحصال ۶۵ هزار بشکه در روز پس از توسعه کامل فاز اول میدان در سال ۹۵ از جمله اهداف اجرای این طرح به شمار می روند، ضمن آن که کل نفت استحصالی در ۴۰ سال آینده حدود ۴۰۰ میلیون بشکه نفت برآورد می شود.

مجری طرح توسعه میدان های نفتی آذر و چنگوله گفت: تا کنون تمام اراضی مربوط به توسعه میدان آذر به مساحت تقریبی دو هزار و ۶۰۰ هکتار در برنامه تحصیل اراضی قرار گرفته که به دلیل غیرمسکونی بودن، بیشتر مساحت این منطقه و با حمایت بی دریغ مسئولان مربوط در استان ایلام، تحصیل آن به سرعت در حال انجام است.

وی رونق اقتصادی حاصل از توسعه میدان های مشترک را مهم خواند و گفت: شرکت مهندسی و توسعه نفت با هدف استفاده حداکثری از توان موجود منطقه و به کارگیری پیمانکاران بومی، گام های بلندی برای ایجاد رونق اقتصادی در منطقه برداشته است؛ به طوری که انتظار می رود با افزایش پیشرفت فیزیکی طرح که هم اکنون حدود ۱۲ درصد است، افزون بر نیروهای بومی که تا کنون بر اثر فعالیت های طرح مشغول به کار شده اند، امکان اشتغال زایی حدود ۲۰۰۰ نفر دیگر نیز در طول اجرای طرح به طور مستقیم و غیرمستقیم در منطقه فراهم شود.

کد خبر 171026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =