دور جدید مذاکرات نفتی ایران و عراق انجام می‌شود

شانا _ گروه نفت: معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: قرار است در آینده نزدیک تیم فنی و اقتصادی ایران به عراق سفر کند و فعالیت بخش های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز در قالب نشست هایی بررسی شود.

به گزارش شانا، محسن خجسته مهر با بیان این که از سال 1385 تا کنون هشت دور مذاکره برای بررسی چگونگی توسعه میدان های مشترک با عراقی ها انجام شده است، تصریح کرد: این مذاکرات در سال 1385 در تهران، سال 87 در بغداد، تیر 88 در تهران، آبان 88 در بغداد، فروردین 89 در تهران، مرداد 89 در بغداد، دی 89 در تهران و فروردین 90 در بغداد بوده است.

ایجاد کارگروه فنی و شرکت مشترک با عراق
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت درباره تفاهم های انجام شده در میدان های مشترک با عراق گفت: برای پیشبرد هدفمند فعالیت میدان های مشترک و مسائل مربوط به حدود و ثغور مرزی منطقه ای و بین المللی از یک سو و فعالیت های اکتشافی و توسعه ها و تدوین راهکارهای مناسب مطالعه و برداشت از میدان های مشترک از سوی دیگر، کارگروه مشترک فنی (JTC) تشکیل شده است.

به گفته وی، میدان های مشترک با عراق از طرف هر دو کشور در قالب سه دسته در حال تولید، توسعه نیافته و ساختارهای زمین شناسی معرفی شده اند و مهم ترین تصمیم، ایجاد یک شرکت مشترک برای مطالعه جامع میدان های مشترک و انجام فعالیت های آن بوده که همه توافق ها و تفاهم های انجام شده منطبق با سیاست ها و قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این مقام مسئول یادآوری کرد: برای نمونه به دلیل توانایی فنی و تخصصی در بخش نیروی انسانی، صدور خدمات فنی، آموزش، انجام مطالعات و حفاری قرار شد وزارت نفت کشورمان در طرح های اکتشاف، توسعه و تولید میدان عراق حضور یابد و به نیروهای آنان آموزش دهد.

8 میدان شناخته شده با عراق داریم
معاون برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: هم اکنون هشت میدان مشترک شناخته شده با عراق داریم که پنج میدان در حال تولید یا دارای برنامه افزایش تولید نفت هستند و سه میدان نیز درحال توسعه قرار دارند.

مهندس محسن خجسته مهر با یادآوری این که از ابتدای سال 1389 توسعه میدان های مشترک نفت و گاز در اولویت اول برنامه های کاری وزارت نفت قرار گرفت، افزود: در همین زمینه، تحول شگرف و اساسی در اکتشاف، توسعه و تولید از میدان مشترک در دولت دهم ایجاد شده است.

همه میدان مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف شده اند

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با اعلام این خبر که هم اکنون همه میدان های مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف شده اند، تصریح کرد: البته برای تحقق طرح های توسعه میدان های مشترک نیاز به کار جدی بوده و هیچ وقفه ای در روند اجرای طرح ها و پروژه های اکتشاف، توسعه و بهره برداری از میدان مشترک پذیرفتنی نیست.

تولید زودهنگام میدان یادآوران تا پایان سال
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از آغاز تولید زودهنگام میدان یادآوران با ظرفیت روزانه 20 هزار بشکه نفت خام تا پایان امسال خبر داد و افزود: به روزآوری مطالعات میدان های مشترک با عراق پس از کسب اطلاعات تولید و اطلاعات مربوط به چاه های توصیفی جدید، نشان دهنده بالارفتن حجم ذخیره هیدروکربوری و افزایش ضریب بازیافت این میدان ها بوده است.

حجم نفت درجای میدان مشترک با عراق 59 میلیارد بشکه است
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان این که درمجموع حدود 59 میلیارد بشکه نفت درجا با عراق مشترک داریم و در حال برداشت سهم خود مطابق با الگوی صیانتی بین المللی هستیم، گفت: در قراردادهای جدید توسعه میدان های مشترک ازجمله در آزادگان جنوبی، توان تولید حدود دو برابر قبل در نظر گرفته شده است.

پیش بینی تولید از آزادگان 100 درصد افزایش یافت
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با تاکید بر این که در مقایسه با قبل وضعیت برداشت از میدان های مشترک، ما جلوتر از عراقی ها هستیم، توضیح داد: برای نمونه توسعه میدان آزادگان به عنوان یکی از بزرگ ترین میدان جهان در اولویت برنامه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است و هم اکنون تولید از آن منطبق با برنامه صورت می گیرد.

به گفته وی، برنامه نگهداشت توان تولید از میدان آزادگان جنوبی نیز تا زمان نهایی شدن و اتمام طرح توسعه، به طور مستمر ادامه پیدا خواهد کرد تا تولید کنونی حفظ شود؛ براساس سیاست های وزارت نفت نباید تولید از آزادگان با هیچ گونه وقفه ای روبه رو شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این که در میدان آزادگان جنوبی با قید فوریت و اولویت باید ظرفیت های لازم برای انتقال و فرآورش نفت این میدان مطابق توان واقعی و شرایط انجام شود، افزود: اقدام به تولید از میدان آزادگان در سال 86 و تداوم آن تا کنون یکی از افتخارهای وزارت نفت و نماد بارز صیانت از ذخایر کشور است.

عملکرد شرکت‌های چینی زیر ذره بین شرکتهای بین المللی
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان این که ضمن تکمیل طرح های توسعه میدان های یادآوران و آزادگان، مواظبت می کنیم که پیمانکاران چینی طبق قرارداد به تعهدهای خود درباره کارفرما عمل کنند، یادآور شد: البته شرکت های بزرگ بین المللی جهان و از جمله روس ها که به حضور در توسعه میدان های مشترک ایران علاقه مندند، نیز مراقبند که آیا شرکت های چینی توانانی اثبات مدیریت، فناوری و پایبندی به تعهدهای خود را دارند یا خیر؟

مهندس خجسته مهر افزود: به منظور شتاب دهی به روند برداشت در حداقل زمان، علاوه بر حفاری‌های چاه‌های تولیدی، به کارگیری روش های بهبود شاخص تولید، عملیات لرزه نگاری دو و سه بعدی، حفر چاه های اکتشافی و توصیفی در میدان مشترک و حفر چاه های انحرافی تولیدی در میدان بزرگ یادآوران، آزادگان و آذر صورت می گیرد.

انجام 50 درصد فعالیت های اکتشافی در نوار مرزی خشکی کشور
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت با بیان این که از مجموعه فعالیت های اکتشافی و زمین شناسی در کشور بیش از 50 درصد آن در محدوده نوار مرزی متمرکز بوده است، تصریح کرد: در این خصوص فعالیت های اکتشافی در راستای شناسایی 28 ساختار زمین شناسی در نوار مرزی در خشکی در حال انجام است.

نیاز به سرمایه 1.5 میلیارد دلاری در بخش اکتشاف
به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، برای انجام مجموعه عملیات اکتشافی، ژئوفیزیک، زمین شناسی و حفر دهها حلقه چاه توصیفی و توسعه ای مورد نظر در این 28 ساختار به 1.5 میلیارد دلار بودجه نیاز است. تاکنون برخی لرزه نگاری های مهم انجام شده و برخی از لرزه نگاری های سه بعدی 120 درصد رشد داشته است.

کد خبر 171707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =