تفاهم نامه صادرات گاز ایران به عراق و سوریه امضا شد

عسلویه _ شانا _ گروه گاز: وزیران نفت ایران، عراق و سوریه تفاهم نامه سه جانبه خرید و فروش گاز میدان پارس جنوبی را در عسلویه امضا کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به عسلویه، تفاهمنامه صادرات گاز ایران به کشورهای عراق و سوریه و از آنجا به لبنان و مدیترانه به ارزش 10 میلیارد دلار دقایقی پیش با حضور وزرای نفت سه کشور امضا شد.

پیش از امضای این تفاهم نامه مهندس محمد علی آبادی به همراه سفیان علاو، وزیر نفت و انرژی سوریه و عبدالکریم لعیبی، وزیر نفت عراق از برخی فازهای میدان گازی پارس جنوبی بازدید کردند.

بر این اساس  قرار است گاز ایران از طریق یک خط لوله 5 هزار کیلومتری از مسیر عراق، سوریه، لبنان و مدیترانه به کشورهای اروپایی همچون یونان ارسال شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بلافاصله بعد از امضای تفاهمنامه صادرات گاز میان سه کشور ایران، عراق و سوریه، یک مشاور بین المللی کار خود را در زمینه انتخاب مسیر و فاینانسور مناسب آغاز خواهد کرد و ظرف سه تا پنج سال دیگر احداث این خط لوله به اتمام خواهد رسید.

جواد اوجی همچنین از آماده شدن مقدمات و مجوزهای لازم برای صادرات گاز از ترکیه و همچنین عراق و سوریه به اروپا خبر داده و گفت بود: تاکنون بیش از 20 جلسه کارشناسی میان ایران و کشورهای ترکیه، عراق و سوریه برای صادرات گاز برگزار شده و خوشبختانه این کشورها مجوزهای کتبی لازم برای ترانزیت گاز را به ایران داده اند.

به گفته وی  تامین مالی پروژه صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خاک عراق، سوریه و لبنان به صورت BOT و BOO صورت می گیرد و تاکنون 15 شرکت اروپایی تقاضای خود را برای بازاریابی این گاز در کشورهای خود به ایران اعلام کرده اند.

خط لوله جدید صادرات گاز ایران به اروپا از مسیر عراق و سوریه خواهد بود و براساس آن خط لوله جدید صادرات گاز ایران از خاک عراق، سوریه و جنوب لبنان گذشته و از طریق مدیترانه به اروپا خواهد رسید.

برپایه این گزارش تا افق 2020 میلادی، نیاز عراق روزانه به گاز طبیعی روزانه  10 تا 15 میلیون مترمکعب، سوریه 15 تا 20 میلیون مترمکعب و لبنان بین پنج تا هفت میلیون مترمکعب برآورد شده است؛ همچنین پیش‌بینی سه کشور برای بهره‌برداری از این خط لوله جدید صادراتی، بین سال‌های 2013 تا 2014 میلادی است.

کد خبر 173998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =