متوسط قیمت گاز بخش خانگی همانند سال گذشته 70 تومان است

شانا _ گروه نفت: معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه از اول آبان ماه در بخش خانگی، نرخ گازبها همانند زمستان سال گذشته محاسبه می شود، گفت: تا کنون هیچ قیمت جدیدی از ستاد هدفمند شدن یارانه ها به شرکت گاز اعلام نشده است و قیمت ها براساس 4 اقلیم تعیین می شود و متوسط قیمت بخش خانگی 70 تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مهندس جواد اوجی با اشاره به سرد شدن بی سابقه هوا در آبان ماه که در مدت 43 سال گذشته بی سابقه اعلام شده است، گفت: مصرف گاز کل کشور طی روز 17 آبان ماه به حدود 450 میلیون متر مکعب رسید که از این میزان حدود 340 میلیون متر مکعب مربوط به بخش خانگی و تجاری بوده است، اما به لحاظ آمادگی قبلی و پیش بینی که انجام دادیم و تعمیرات پالایشگاه ها و خطوط لوله که به موقع صورت گرفت هیچ مشکلی در تولید و انتقال گاز وجود ندارد.

وی افزود: در حال حاضر انتقال گاز در ایستگاه ها و مراکز توزیع به خوبی انجام می شود و هیچ گونه مشکلی از جمله قطعی و یا افت فشار گاز وجود ندارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز  با اشاره به اینکه هیچ گونه محدودیتی برای گازرسانی به صنایع ایجاد نکردیم تصریح نمود: سال گذشته در روز 17 آبان ماه 69 میلیون متر مکعب گاز به صنایع تحویل داده شد اما امروز این میزان به 81 میلیون متر مکعب گاز  می رسد.

وی در ادامه ضمن تاکید بر مصرف ایمن و بهینه گاز طبیعی از سوی هموطنان گرامی، اظهار داشت: هم اکنون آسمان نزدیک به 17 استان کشور بارانی و برفی است و در خصوص گازرسانی نیز عملکرد بسیار مطلوب است اما از مردم و مشترکین محترم درخواست می کنیم اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح نمود: مشترکین محترم می توانند با عایقکاری سیستم های لوله کشی رادیاتور و آبگرم،منبع ذخیره آبگرم و منبع انبساط تا 30 درصد مصرف گاز طبیعی در ساختمان ها را کاهش دهند، همچنین با عایقکاری حرارتی مناسب بر روی سقف خانه ها، دیوارها و کف ساختمانهائی که با هوای آزاد ارتباط دارند و دوجداره نمودن پنجره ها به میزان قابل توجهی از هدر رفت انرژی جلوگیری نمایند.

تشریح نحوه محاسبه گازبها در فصول سرد سال

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در تشریح چگونگی محاسبه گازبها در فصول سرد سال ضمن تاکید براینکه نرخ گازبها همانند زمستان سال گذشته محاسبه می شود، افزود: بر این اساس سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

وی تصریح نمود: مطابق با تعرفه گاز زمستانی مشترکان خانگی، محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به چهار اقیلم (سرد یک، دو، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و  12 دامنه مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال شده است.

مهندس اوجی ادامه داد: مطابق با جداول تعریف شده مشترکان گاز خانگی که مصرف آنها مطابق با پله اول و دوم باشد قبوض سبز دریافت می کنند و مشترکانی که مصرف گاز آنها در پله‌های سه، چهار و پنج باشد، قبوض زرد دریافت خواهند کرد. همچنین آن دسته از مشترکانی که مصرف گاز طبیعی آنها در ردیف پله های ششم تا دوازدهم قرار می گیرد قبوض قرمز دریافت خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه برای زمستان سالجاری تعرفه محاسبه گازبهای مشترکان خانگی تغییری پیدا نکرده است محاسبه قیمت گاز برای پله اول تا دوازدهم به ازای هر متر مکعب به ترتیب 30، 50، 70، 90، 110، 160، 190، 220، 250، 280، 320 و 350 تومان محاسبه خواهد شد.

کد خبر 179830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =