استقرار کامل زنجیره خدمات سیال حفاری شرکت ملی حفاری ایران در فاز 14

اهواز _ شانا _ گروه نفت: برای نخستین بار در اجرای حفاری فازهای طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی رنجیره کامل خدمات سیال حفاری شرکت ملی حفاری ایران در فاز 14 این میدان استقرار و عملیاتی می شود.

مدیر سیالات حفاری شرکت ملی حفاری ایران امروز چهارشنبه (2 آذر) در گفت و گو با خبرنگار شانا در این باره توضیح داد: مجموعه کامل خدمات سیال حفاری شامل سه بخش است که طراحی برنامه سیال حفاری، تامین نیروی انسانی متخصص برای استقرار روی دکل، تامین و انتقال مواد شیمیایی برای ساختن سیال و تزریق به چاه و تامین تجهیزات آزمایشگاهی را دربر می گیرد.


 

مهندس فرشید قاسمی با اشاره به این که در پروژه های حفاری در پارس جنوبی که بوسیله ناوگان حفاری شرکت ملی حفاری ایران صورت گرفته تا کنون هیچ یک از این خدمات ارایه نشده بود، گفت: تنها در فاز 17 و 18 بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز از سوی این شرکت تامین شد.


 

وی افزود: ارایه خدمات سیال حفاری در فاز 14 افزون بر 250 میلیارد ریال پیش بینی شده که در بخش های تامین نیروی انسانی و مواد هزینه می شود.


 

قاسمی اظهار کرد: برای تحقق این امر آموزش تخصصی و ایمنی در دریا برای 20 نفر از کارکنان این مدیریت در دستور کار قرار گرفت و گواهینامه های مربوط را دریافت کردند.


 

مدیر سیالات حفاری شرکت ملی حفاری ایران گفت: در همین ارتباط پایگاه عملیاتی مختص این بخش در جزیره کیش راه اندازی که در آن انبار، مجموعه واحد برش و ذخیره سازی مواد پودری و امکانات اداری در نظر گرفته شده است.


 

وی افزود: مواد شیمیایی حفاری در این پایگاه آماده و به موقعیت فاز 14 انتقال یافته و پس از بررسی مراحل کیفی همزمان با استقرار دکل حفاری دریایی و عملیاتی شدن آن در روزهای آتی ارایه خواهد شد.


 

قاسمی خاطرنشان کرد: نقطه مهم در اجرای این پروژه برای شرکت ملی حفاری ثبت سابقه و بهره گیری از این تجربه در پارس جنوبی و آب های خلیج فارس است و با ورود به فاز 14 انتظار می رود در زمینه ارایه خدمات سیال حفاری در آینده جایگزین شرکت های خارجی در منطقه شویم.


 

مدیریت سیالات شرکت ملی حفاری ایران در بهمن ماه سال 1385 ساماندهی و شروع بکار کرد و هم اکنون به طور همزمان روی 12 دستگاه حفاری خدمات مواد شیمیایی را ارایه می دهد.


 

شرکت ملی حفاری ایران از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران است که با داشتن بیش از 16 هزار نیروی انسانی و 72 دستگاه حفاری خشکی و دریایی و توان انجام دست کم 20 نوع خدمات فنی و تخصصی افزون بر 90 درصد عملیات حفاری و خدمات این صنعت را در مناطق خشکی و دریایی 10 استان نفت خیز کشور برعهده دارد.

 

 


فاز 14 پارس جنوبی به روش تامین مالی فاینانس با برآورد مالی اولیه پنج میلیارد و 249 میلیون دلار توسط کنسرسیومی متشکل ازهشت شرکت پیمانکار و سازنده ایرانی در منطقه پارس 2 ( پارس کنگان) و خلیج فارس در دست اجرا است.

این فاز با هدف  تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 75 هزار بشکه میعانات گازی، تولید سالانه 1.05 میلیون تن گاز مایع، یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه 400 تن گوگرد طراحی شده است.

کد خبر 180450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =