توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش رو به پایان است

شانا _ گروه نفت: توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش برای ایجاد ظرفیت فرآورشی موردنیاز نفت خام تولیدی در میدان های استان ایلام تا سقف 180 هزار بشکه در روز با بیش از 90 درصد پیشرفت در مراحل پایانی قرار دارد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مدیرعامل این شرکت درباره توسعه میدان های نفتی غرب کشور، زیرمجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب، اظهار کرد: توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش با هزینه 102 میلیارد ریال و شش میلیون و 200 هزار یورو به عنوان یکی از واحدهای بهره برداری زیرمجموعه شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب واقع در استان ایلام در حال احداث است.

مهندس مهدی فکور گفت: در واحد بهره برداری چشمه خوش، علاوه بر ظرفیت فرآورشی موجود با احداث مجموع تفکیک ردیف D با ظرفیت 35 هزار بشکه در روز و تکمیل مجموعه های تفکیک A ، B و C ظرفیت فرآورشی برای دریافت نفت تولیدی تا سقف 180 هزار بشکه در روز ارتقا خواهد یافت.

وی افزود: در این واحد پروژه جمع آوری و تزریق گاز همراه نفت با هدف جمع آوری 60 میلیون فوت مکعب در روز از گاز تولیدی و تزریق در میدان چشمه خوش برای افزایش تولید و جبران بخشی از افت فشار مخزن با هزینه 272 میلیارد ریال و 53 میلیون یورو و با پیشرفت 78 درصد در دست اقدام است و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

فکور یادآور شد: در صورت تکمیل پروژه توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش و رسیدن به سقف تولید از میدان های نفتی، میزان گازهای همراه تا 115 میلیون فوت مکعب در روز افزایش می یابد که پس از ارسال به ایستگاه های جمع آوری گاز، به سمت کارخانه گاز و گاز مایع 3100 ارسال خواهد شد.

همچنین در این میدان پروژه احداث تاسیسات سرچاهی خطوط جریانی انتقال و خطوط لوله جریانی چهار حلقه چاه جدید و دوحلقه چاه تزریقی با 95 درصد پیشرفت با هزینه 49 میلیارد ریال و  هفت میلیون و 400 هزار یورو در حال اتمام است.

وی درباره پروژه احداث واحد بهره برداری و نمک زدایی دهلران گفت: این واحد در استان ایلام قراردارد و با هدف فرآورش، شیرین سازی نفت تولیدی از میدان های دهلران و دانان و نمک زدایی با ظرفیت 55 هزار بشکه در روز اجراشده که با راه اندازی آن امکان افزایش تولید نفت نمکی میدان دهلران تا سقف 20 هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.

این پروژه با هزینه 330 میلیارد ریال و 67 درصد پیشرفت در دست انجام است.

مهندس فکور در توضیح حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب از شرکت های تابعه نفت مناطق مرکزی ایران و گستردگی آن در غرب کشور در استان های کرمانشاه، ایلام و لرستان اظهار کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز غرب، یکی از سه شرکت زیرمجموعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در ساختار جدید شرکت ملی نفت ایران و حوزه فعالیت آن چهار استان کرمانشاه، ایلام، لرستان و بخشهای شمالی استان خوزستان است.

وی گفت: این شرکت فعالیت رسمی خود را از ابتدای سال 1378 با تولید روزانه حدود  52 هزار و 800 بشکه  نفت آغاز و پس از شروع فعالیت و با انجام اقدام های عملیاتی و مهندسی روند صعودی پیدا کرد و هم اکنون ظرفیت تولید حدود 165 هزار بشکه در روز را دارد.

در استان ایلام میدان گازی تنگ بیجار و میدان های نفتی پایدار غرب، چشمه خوش، دهلران، دانان، سمند، شاخه، بانکول، کبیرکوه، هلیلان، دالپری، آذر و چنگوله و میدان های باباقیر و نفت شهر در کرمانشاه واقع هستند. در استان لرستان میدان های نفتی سرکان، ماله کوه ، ویزنهار و هالوش زیر پوشش این شرکت هستند.

کد خبر 180610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =