شانا _ گروه بین‌الملل: کنسرسیوم توسعه فاز دوم میدان گازی شاه‌دنیز آذربایجان، خط لوله گازی ترنس آدریاتیک را به عنوان مسیر صادرات گاز آذربایجان به ایتالیا انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، رقابت میان گروه‌های مختلف درباره ترانزیت گاز آذربایجان به اروپا روز گذشته (اول اسفند) پس از آن افزایش یافت که کنسرسیوم توسعه فاز دوم میدان گازی شاه‌دنیز آذربایجان پروژه گازی ترنس آدریاتیک (Trans Adriatic Pipeline) موسوم به خط لوله تاپ را به عنوان مسیر صادرات گاز به ایتالیا انتخاب کرد؛ در حالی که دولت‌های ایتالیا و یونان همچنان بر اجرای پروژه رقیب آن، خط لوله اینترکانکتر ترکیه-یونان-ایتالیا (آی تی جی آی)، تاکید دارند.

یک سخنگوی شرکت بی پی انگلیس روز گذشته به رویترز گفت: چهار مسیر برای ترانزیت گاز میدان شاه‌دنیز به اروپا وجود دارد که در پی تصمیم برای کنار گذاشتن خط لوله آی تی جی آی، این مسیرها به سه گزینه کاهش یافته است.

اتحادیه اروپا که حدود یک سوم گاز موردنیاز خود را از روسیه وارد می‌کند، به پیدا کردن منابع جدید گازی به منظور تنوع بخشی به مسیرهای واردات این سوخت پاک علاقه مند است.

ذخایر گازی میدان شاه‌دنیز یک تریلیون و 200 میلیارد مترمکعب برآورد شده است که شرکت بی پی، اپراتور این میدان گازی، 25.5 درصد سهام آن را در اختیار دارد.

شرکت‌های دولتی نفت آذربایجان (سوکار)، استات اویل نروژ، لوک اویل روسیه، شرکت ان آی سی او ایران، توتال فرانسه و تی پی ای او ترکیه، از دیگر سهامدارن میدان گازی شاه‌دنیز هستند.

با این حال، بر اساس بیانیه مشترک دولت‌های ایتالیا و یونان، گفت‌وگوها باید برای اجرای همه پروژه‌های مربوط به کریدور جنوبی ادامه یابد که پروژه آی تی جی آی می تواند به عنوان یک پروژه بهتر معرفی شود.

بر اساس پروژه کریدور جنوبی اتحادیه اروپا که هدف آن تنوع بخشی به مسیرهای عرضه گاز به اروپاست و خط لوله نابوکو بخشی از آن به شمار می رود، قرار است سالانه حدود 30 میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را از مسیر ترکیه به اتریش و اروپای غربی انتقال دهد. با توسعه پروژه آی تی جی آی، این پروژه می‌تواند امتداد خطوط لوله گازی موجود باشد.

خط لوله اینترکانکتر ترکیه-یونان-ایتالیا (آی.تی.جی.آی)، خط لوله ترنس آدریاتیک (تی.ای.پی) نیز، از دیگر پروژه های کریدور جنوبی هستند که قرار است گاز خزر را به اروپا انتقال دهند.

شرکت ایتالیایی ادیسون، دی یی پی ای یونان و بوتاش ترکیه از شرکای پروژه گازی آی تی جی آی هستند.

شرکت ادیسون همچنین اعلام کرد به اجرای این پروژه گازی متعهد خواهد بود.

شرکای خط لوله گازی تاپ، استات اویل نروژ، یی جی ال سوئیس و یی او ان روهرگاز آلمان اعلام کردند هم اکنون به گفت وگو برای توسعه این پروژه گازی ادامه خواهند داد.

کی جتیل تانگلند، مدیر اجرایی کنسرسیوم خط لوله تاپ گفت: منتظر توسعه این پروژه با مشارکت کنسرسیوم میدان شاه‌دنیز و دولت‌های ایتالیا، آلبانی و یونان هستیم.

خط لوله گازی تاپ به طول 800 کیلومتر از شهر کوموتینی یونان در نزدیکی مرز ترکیه آغاز می شود و با عبور از آلبانی تا نزدیکی شهر سان فوکا ایتالیا امتداد دارد.

این خط لوله قرار است در سال 2017 به بهره‌برداری برسد و سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز حوزه دریای خزر را به اروپا صادر کند.

حداکثر ظرفیت انتقال گاز با این خط لوله 20 میلیارد مترمکعب خواهد بود.

کد خبر 185214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =