طرح افزایش یک درصدی ضریب بازیافت مخازن نفتی ارائه شد

اهواز _ شانا _ گروه نفت: مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: طرح افزایش 1 درصدی ضریب بازیافت در مخازن هیدروکربوری تحت مدیریت این شرکت به وزارت نفت ارائه شد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفت خیز جنوب، مهندس علیرضا دانشی افزود: در قالب قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، وزارت نفت موظف به ارائه برنامه جامع صیانتی و ازدیاد برداشت از مخازن هیدروکربوری به منظور افزایش ضریب بازیافت مخازن کشور شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه مخازن هیدروکربوری واقع در گستره عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بررسی و برنامه افزایش ضریب بازیافت از مخازن به میزان یک درصد به وزارت نفت ارائه شده است.

دانشی اظهار کرد: استفاده از فناوری های جدید فرازآوری در مخازن، بازنگری در برنامه های تزریق گاز مخازن، تزریق گاز در مخازن جدید و انجام مطالعات جامع مخزن، از مهم ترین فعالیت های برنامه ریزی شده در این زمینه است.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: دستیابی به اهداف تعیین شده در این برنامه نیازمند تامین منابع مالی و دادن اختیارهای لازم به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است، همچنین تحقق برنامه یادشده نیازمند همکاری تنگاتنگ صنعت با مراکز پژوهشی و فناوری است.

وی افزود: یکی از وظایف مهم شرکت های توسعه دهنده در کنار رسیدن به تعهدهای نفت تولیدی، ارائه برنامه های ازدیاد برداشت برای استمرار تولید از مخازن است که این موضوع نیازمند وجود نفت قابل استحصال در مخزن، حفاری چاه های جدید، احداث خطوط لوله جریانی برای هدایت سیالات تولیدی از سرچاه به تأسیسات فرآورشی و احداث تأسیسات مورد نیاز برای جداسازی نفت از سیالات تولیدی ناخواسته مانند گاز و آب است.

دانشی گفت: افزایش حجم نفت قابل استحصال در مخزن با استفاده از تغییر در تعادل نیروهای موجود در مخزن و وارد کردن انرژی و دیگر سیالات به مخزن انجام می‌شود که این عمل در اصطلاح EOR  نامیده می‌شود.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اضافه کرد: پروژه‌های EOR  هزینه بر و نیازمند حفاری چاه های جدید و احداث تاسیسات ویژه است؛ به همین دلیل به طور معمول حفاری چاه های جدید، تعمیر چاه های موجود، استفاده از فرازآوری مصنوعی، ایجاد تأسیسات لازم برای جداسازی و هدایت گاز و آب از نفت تولیدی نسبت به پروژه‌های EOR دارای اولویت است.

کد خبر 187972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =