همکاری محیط زیست در اجرای طرح بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان ضروری است

شانا ـ گروه پالایش و پخش: مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در صورت همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، عملیات اجرایی طرح بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان شتاب خواهد گرفت.

اصغر رمضانی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: طرح بهینه سازی اصفهان که با هدف بهبود کیفی فرآورده های تولیدی این پالایشگاه طراحی شده، به دلیل همکاری نکردن سازمان حفاظت محیط زیست مسکوت مانده است.

وی با اشاره به این که این طرح هم اکنون تنها حدود 16 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تاکنون برای زیرسازی و احداث مخازن این طرح، حدود 800 میلیارد ریال  هزینه شده است و سازمان محیط زیست به دلیل قانون رعایت فاصله 50 کیلومتری تاسیسات صنعتی از شهرها با اجرای این طرح مخالفت می کند.

رمضانی با اشاره به این که این قانون درباره طرح های توسعه ای تصویب شده است، گفت: طرح بهینه سازی پالایشگاه اصفهان طرح توسعه ای محسوب نمی شود، زیرا هدف اصلی آن افزایش کیفیت فرآورده های تولیدی است و حتی با اجرای این طرح میزان خوراک ورودی به پالایشگاه از 370 هزار بشکه به 360 هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ اس یی) شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این که پالایشگاه اصفهان حدود 25 درصد از سوخت مصرفی مورد نیاز کشور را تامین می کند،‌ گفت: عمده این سوخت به مصرف کلانشهر اصفهان و شهرهای اطراف می رسد.

رمضانی گفت: با اجرای کامل این طرح، کیفیت سوخت مصرفی این شهرها به نحو قابل ملاحظه افزایش می یابد و سبب کاهش آلاینده های زیست محیطی خواهد شد.

وی با اشاره به این که امروزه در کشورهای توسعه یافته اجازه احداث چنین تاسیساتی به دلیل استقرار پالایشگاه اولیه در مکان کنونی داده می شود، تصریح کرد: به دلیل قرارگیری تاسیسات اولیه در محل کنونی و باصرفه نبودن دوری تاسیسات بهینه سازی،‌ در کشورهای مختلف اجازه احداث چنین تاسیساتی در جوار پالایشگاه اولیه داده می شود.

رمضانی تاکید کرد: پروژه بهینه‌سازی اصفهان به احداث واحدهای جدید نیاز دارد که با احداث این واحدها کیفیت فرآورده های بنزین و نفت گاز این پالایشگاه به استانداردهای یورو 4 و 5 اروپا افزایش خواهد یافت و گوگرد و دیگر آلاینده های زیست محیطی از فرآورده ها حذف خواهد شد.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح، میزان گوگرد فرآورده نفت گاز (گازوییل) تولیدی پالایشگاه از 2 هزار پی.پی.ام به کمتر از 50 پی.پی.ام خواهد رسید و گوگرد به صورت گرانول شده از محصولات استحصال خواهد شد.

اصغر رمضانی با اشاره به مزایا و منافع زیست محیطی بی شمار اجرای این طرح برای محدوده استان اصفهان گفت: این طرح باید به دور از ملاحظات سیاسی اجرایی شود و اجرای آن حدود 3.7 میلیارد یورو نقدینگی نیاز دارد که این هزینه، تنها به منظور بهبود کیفیت سوخت فرآورده و ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با همکاری سازمان حفاظ محیط زیست و پیگیری شرکت ملی پالایش و پخش، موانع فراروی اجرای این طرح برطرف شود.

به گزارش شانا، طرح بهینه سازی فرآیند پالایشگاه اصفهان با هدف کاهش میزان فرآورده های سنگین نظیر نفت کوره و جایگزینی آن با فرآورده های سبک نظیر بنزین، ارتقای کیفیت فرآورده های اصلی (بنزین، نفت گاز و نفت سفید)، رعایت استانداردهای یورو 5، تثبیت ظرفیت پالایشی 360 هزار بشکه در روز، افزایش انعطاف پذیری عملیاتی از طریق احداث واحدهای تقطیر، رفع مشکلات واحدهای موجد و کاهش یا حذف آلاینده های زیست محیطی در جوار پالایشگاه فعلی اصفهان اجرایی خواهد شد.

واحدهای تقطیر اتمسفریک (ظرفیت 120 هزار بشکه در روز)، گوگردزدایی با هیدروژن نفت سفید (به ظرفیت 27 هزار بشکه در روز)، گوگردزدایی با هیدروژن نفت گاز (با ظرفیت 99 هزار و 370 بشکه در روز)، تصفیه بنزین (با ظرفیت 51 هزار و 477 بشکه در روز)،‌ گاز مایع (با ظرفیت 9 هزار و 819 بشکه در روز)، بازیافت پروپیلن (با ظرفیت 23 هزار و 728 بشکه در روز) و ... از جمله واحدهای جدید این طرح است.

میزان پیشرفت این طرح در بخش طراحی تفصیلی حدود 47.5 درصد، تدارکات 13.5 درصد، ساخت 3.6 درصد و در مجموع حدود 16 درصد است که ادامه عملیات اجرایی آن به 3.7 میلیارد یورو نقدینگی نیاز دارد؛ قرار است این رقم از محل درآمدهای کنونی پالایشگاه اصفهان و صندوق توسعه ملی تامین شود.

کد خبر 190792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =