تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با سرمایه گذاری های جدید محقق می شود

شانا_ گروه پتروشیمی: توسعه صنعت پتروشیمی و ایجاد تنوع در محصولات همگام با سرمایه گذاری های جدید، زنجیره ارزش این صنعت را محقق خواهد کرد.

به گزارش شانا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سومین نشست مدیران تولید شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر حمایت کامل خود را از تولید کنندگان و سرمایه گذاران کشور برای تکمیل زنجیره های صنعت پتروشیمی اعلام کرد.

مهندس عبدالحسین بیات با اشاره به مقایسه ناپذیری منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با 2 دهه قبل گفت: هدف صنعت پتروشیمی حرکت به سمت کاهش وابستگی های دولتی و تلاش در جهت تقویت و گسترش همبستگی های فضای کسب و کار است.

بیات اظهار کرد: رویکرد حاکمیتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایجاب می کند تمام همت خود را بر حمایت از تولید کنندگان و سرمایه گذاران داخلی متمرکز کند زیرا اعتقاد داریم باید از تمام ظرفیت ها در تمام زمینه ها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اهمیت حرکت به سوی تولید براساس ظرفیت اسمی مجتمع ها افزود: پس از تلاش های فراوان، یک ساختار عرضه و تقاضا بر فروش محصولات پتروشیمی در بورس حاکم شد که باید براساس آن حرکت کرد و تامین به موقع، متناسب و متعادل محصولات پتروشیمی در بازار سبب خواهد شد تا عدالت نسبی در این حوزه برقرار شود و صنایع تکمیلی و پایین دستی پتروشیمی آسیب نبینند.

برنامه ریزی برای افزایش تنوع محصولات پتروشیمی ایران از 25 به 85 نوع 
 
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در سومین اجلاس مدیران تولید شرکت های پتروشیمی ضمن تحلیل چشم انداز اقتصاد جهانی، آینده توسعه صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی منطقه ای و جهانی را بررسی کرد.

بر اساس این گزارش، مهندس رمضان اولادی با اشاره به بحران اقتصادی سال های اخیر جهان و نتایج حاصل از آن و نیز وابستگی متقابل اقتصاد و انرژی، وجود خوراک و زیرساخت های مناسب، بازار محصول، دستیابی به فناوری نوین و تامین منایع مالی را از مهم ترین الزام های توسعه صنعت پتروشیمی در آینده برشمرد و افزود: چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد، بازار انرژی جهان، عرضه و تقاضا و الگوی مصرف، از شاخصه های مهم تعیین کننده در توسعه این صنعت است.

وی ضمن بررسی تحولات بازار محصولات پایه پتروشیمیایی گفت: براساس پیش بینی ها، بازار این محصولات تا سال 2030 درمجموع تا 5000 میلیارد دلار رشد خواهد داشت که رقم بزرگی است.

اولادی با اشاره به برنامه توسعه آتی این صنعت در کشور اظهار کرد: هم اکنون 76 طرح توسعه ای برای ایجاد ظرفیت 67 میلیون تن با مشارکت بخش غیر دولتی با برآورد سرمایه گذاری 52 میلیارد دلار در دست اجراست.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، از برنامه ریزی افزایش تنوع محصولات از 25 نوع به حدود 85 نوع خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه بتوانیم به مرز 100 میلیون تن ظرفیت منصوبه و اشتغال مستقیم برای 42 هزار و 500 نفر دست یابیم.

وی خوراک های قابل دسترس، محصولات دارای زنجیره ارزش ویژه، آمایش سرزمین، توسعه مناطق ویژه جدید، همچنین شرایط رقبای صنعت پتروشیمی ایران را عوامل تاثیر گذار در تدوین برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی خواند.

اولادی از تعریف 9 زنجیره تولید پتروشیمی برای تولید 62 محصول خبر داد و ادامه داد: از آنجا که مناسب ترین استراتژی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی است، مدیریت برنامه ریزی و توسعه به منظور فراهم کردن بستر و آماده سازی بیشتر فضای سرمایه گذاری صنعت و تقویت فرآیند آن اقدام به ایجاد یک مرکز سرمایه گذاری کرده است.

اصلی ترین هدف این مرکز، کوتاه سازی مسیر سرمایه گذاری در کمترین زمان و جذب سرمایه گذاران با رویکرد یک پنجره واحد است.

رمضان اولادی تاکید کرد: براساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به منظور یکسان سازی و آسان سازی مراحل موافقت اصولی واگذاری طرح های پتروشیمی و اجتناب از هرگونه تداخل وظایف در صدور مجوز طرح های توسعه ای، قبل از هرگونه اقدام، می باید توافقنامه واگذاری طرح ها با متقاضیان سرمایه گذاری منعقد شود.

برخورداری از معافیت های صادرات غیرنفتی، از جمله معافیت های مالیاتی، در صورت انعقاد قراردادهای بلندمدت خوراک با بنگاه های مصرف کننده داخلی به جای صادرات محصولات پس از تایید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از مهم ترین مفاد آیین نامه  اجرایی ماده 156 قانون برنامه پنجم توسعه است که به تازگی به تصویب هیئت وزیران رسیده که زمینه توسعه زنجیره میانی و پایین دست پتروشبیمی را فراهم آورده است.

وی گفت: با توجه به برنامه ریزی شرکت پتروشیمی برای راه اندازی طرح های فراوان در آینده، تشکیل کنسرسیوم بازرگانی به منظور هم افزایی و پرهیز از رقابت های ناسالم ضروری به نظر می رسد.

ایجاد انجمن های صنفی تخصصی، اختصاص بخشی از سود مجتمع ها برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش، از دیگر موارد مورد تاکید مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

کد خبر 190796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =