چاه های ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه آماده بهره برداری کامل است

شانا _ گروه نفت: چاه های ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم آماده بهره برداری با تمام ظرفیت است.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: 9 حلقه چاه ذخیره سازی سراجه قم آماده پذیرش، تزریق و برداشت گاز طبیعی است و هر زمان که گاز مازاد مصرفی کشور نیاز به ذخیره سازی داشته باشد، آمادگی کامل برای دریافت و ذخیره سازی وجود دارد.

مهندس مهدی فکور افزود: از اردیبهشت سال گذشته شرکت نفت مناطق مرکزی آمادگی خود را برای ذخیره سازی اعلام کرد و هم اکنون حجم  کمی گاز به این مخزن تزریق می شود که این حجم تزریق گاز به تدریج طبق برنامه ریزی به حدود هفت میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

وی گفت: این چاه ها طوری طراحی شده اند که 1.5 میلیارد متر مکعب در تابستان گاز ذخیره می کنند و در 4 ماه فصل سرد سال روزانه 4.5 میلیون متر مکعب از آنها برداشت می شود.

فکور ادامه داد:  تولید گاز در شرکت نفت مناطق مرکزی در وضعیتی مطلوب قرار دارد؛ زمستان گذشته تولید گاز این شرکت با استفاده از حداکثر توان عملیاتی به 313 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت و امسال نیز تولید گاز از آنها افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به بهره برداری از چند طرح توسعه ای در نفت متاطق مرکزی در ماه های آینده اظهار کرد: تولید نفت و گاز این شرکت با بهره برداری از این طرح ها به طور چشمگیر افزایش خواهد یافت.

به گزارش شانا، در ایران به دلیل گستردگی فعالیت های اکتشافی، تاکنون بیش از 200 مخزن بررسی و مطالعه شده که 92 مخزن آن مربوط به غرب کشور و از این تعداد نتیجه مطالعات دو مخزن "باباقیر و بانکول" با مجموع ظرفیت 32 میلیارد مترمکعب مثبت بوده است.

مطالعه مخازن زیرزمینی کشور با هدف ذخیره سازی و استفاده از آن در فصل سرد، چند سال است که با جدیت در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته که سراجه قم از آن جمله است.

سراجه قم از جمله مخازن هیدروکربوری است که آزمایش های انجام شده روی آن مناسب بودن این مخزن را برای ذخیره سازی گازطبیعی تایید کرده است.

تزریق گاز به این مخزن از آبان سال گذشته شروع شده است و پس از وقفه ای کوتاه به دلیل افزایش مصرف گاز در زمستان و تامین آن در این دوره سرد، ذخیره سازی گاز در آن از اردیبهشت امسال با سه ردیف توربوکمپرسور ادامه یافت.

وزارت نفت، شرکت ملی گاز ایران را مکلف کرده است تا پایان برنامه پنجم توسعه 14 میلیارد مترمکعب گاز را ذخیره و 130میلیون مترمکعب را برداشت و به شبکه سراسری تزریق کند.

کد خبر 191946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =