عمان امتیاز اکتشاف دو بلوک نفت و گاز را واگذار می کند

شانا _ گروه بین الملل: دولت عمان در نظر دارد ماه آینده میلادی توافقنامه های اکتشاف در دو بلوک خشکی نفت و گاز این کشور را به شرکت های نفتی بین المللی واگذار کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه تایمز آو عمان، وزارت نفت و گاز عمان هم اکنون شرایط و بندهای توافقنامه های اکتشاف نفت و گاز در دو بلوک خشکی 38 و 66 واقع در استان جنوبی ظفار عمان را نهایی کرده است.

صالح الانبوری، مدیر عامل موسسه مدیریت سرمایه گذاری های صنعت نفت و گاز (Management Petroleum Investment) در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه تایمز آو عمان اعلام کرد: ما در حال نهایی کردن تاریخ امضای توافقنامه های اکتشاف نفت در دو بلوک خشکی 38 و 66 هستیم.

وی افزود: وزارت نفت و گاز عمان پیشنهاد ها برای چهار بلوک نفتی دیگر در مناطق شمالی و مرکزی این کشور را تا پایان ماه جاری میلادی دریافت می کند.

این مقام عمانی ادامه داد: پس از دریافت پیشنهادها برای عملیات اکتشافی در این چهار بلوک، آنها را ارزیابی و برنامه های کاری را مشخص می کنیم.

الانبوری تصریح کرد: حق امتیاز اکتشافی با بررسی برنامه کاری شرکت ها برای لرزه نگاری ها، تعداد چاه هایی که باید حفر شود و توانایی فنی واگذار می شود.

وی همچنین اعلام کرد: وزارت نفت و گاز عمان در حال آماده سازی مراحل برای برگزاری مناقصه واگذاری قراردادهای اکتشافی چهار بلوک خشکی (56،57،58 و 43A) و سه بلوک فراساحلی (18،41 و 59) است.

این بلوک های خشکی و فراساحلی در  جنوب و شمال عمان واقع شده است و بلوک 18 که به شرکت هندی ریلاینس واگذار شده بود نیز، شامل این بلوک ها خواهد بود.

الانبوری گفت: 22 شرکت بین المللی هم اکنون در بخش های اکتشاف و تولید نفت در عمان فعال و 25 بلوک با قراردادها مشارکت در تولید واگذار شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون 30 درصد مجموع تولید نفت خام عمان به وسیله شرکت های نفتی بین المللی و 70 درصد آن به وسیله شرکت توسعه نفت عمان (پی دی او) برداشت می شود.

این مقام عمانی اعلام کرد: قیمت های بالای نفت خام، شرکت های بین المللی را به سرمایه گذاری در پروژه های نفت و گاز عمان تشویق می کند.

عمان، یکی از تولیدکنندگان کوچک غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در حوزه خلیج فارس به شمار می آید، اما بهای نفت خام صادراتی این کشور، شاخصی برای حدود 12 میلیون بشکه نفتی است که از کشورهای عمده صادرکننده نفت در حاشیه خلیج فارس به آسیا صادر می شود.

آمارهای دولت عمان حاکی از آن است که 60 درصد از درآمدهای این کشور از محل فروش نفت تامین می شود؛ در حالی که بیشتر میدان های نفتی عمان هم اکنون به نیمه دوم عمر خود وارد شده اند یا در آستانه ورود به آن هستند.

کد خبر 194238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =